Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Шампион" от Терънс Бланчард в запис от Метрополитън

Тази събота (8 юли) в оперната вечер на програма "Христо Ботев" със съдействието на Европейския съюз за радио и телевизия ви предлагаме "Шампион" – джаз операта на Терънс Бланчард, която разказва историята на боксьора Емил Грифит. Произведението получи бляскава премиера на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк през април тази година под палката на Яник Незе-Сеген, а в главните роли влизат: младия Емил Грифит – Раян Спийдо Грийн (бас-баритон), възрастния Емил Грифит – Ерик Оуенс (бас-баритон), Емелда Грифит – Латония Мур (сопран), Хауи Албърт – Пол Гроувс (тенор), Кати Хейгън – Стефани Блайт (мецосопран) и Бени "Кид" Парет – Ерик Грийн (баритон).


"Шампион" не е първата опера на Терънс Бланчард, която се поставя на престижната сцена в Ню Йорк. През миналия сезон беше представена и творбата "Огън, затворен в костите ми", която беше и първата опера от чернокож композитор в Метрополитън. Но всъщност "Шампион" е по-ранната от двете опери на композитора, като световната премиера е през 2013 г. в Сейнт Луис. За постановката в Метрополитън обаче Бланчард специално редактира произведението. Композиторът е известен на публиката като джаз тромпетист, както и като автор на музика за над 40 филма. Често колаборира с режисьора Спайк Лий, като два пъти е номиниран за наградите "Оскар", а освен това е носител и на пет отличия "Грами".


Но как се преплитат джазът и операта в неговото произведение? Ето какво разказва композиторът: "В операта се чуват акордови последования, както и типични за джаза похвати, но съм се опитал да използвам оркестрацията и аранжимента, за да изградя драмата на историята. В рамките на операта ще можете да чуете блус, суинг, самба, както и парадна музика, така че за мен това не е точно джаз опера. По-важното за нея е, че тя комбинира всички тези елементи на джаз света по начин, който да предаде историята. В операта също така присъстват много възможности за импровизация. Не само от инструменталистите, но и от певците. Все пак аз съм джаз музикант – никога не искам да чуя нещо два пъти по един и същи начин. Трябва да си потопен в момента през цялото време. И някои от певците определено подходиха свободно към материала, а това е много важно, защото смятам, че в момента операта трябва да предава музиката на своята култура и време. И има логика да не прилагаме импровизации в "Кармен" или "Тоска", но в нашия случай, когато разказваме тези съвременни истории, защо не? Разполагаме с всички тези цветове, които хората използват в оркестрациите си, така че защо да не позволим и на певците да приложат тези похвати и в своите изпълнения? Мисля, че се получава интересен хибрид и освен това привлича нова публика, която може да се асоциира с това, което певците осъществяват с оперните си гласове".


Освен "Шампион" на Терънс Бланчард в предаването "На опера в събота" ще прозвучи и запис на концерт на Симфоничния оркестър на Би Би Си, състоял се по време на фестивала Промс в Лондон миналата година. Начело на ансамбъла застава Семьон Бичков, за да представят дългоочакваната Втора симфония "Панорами от Прага" от съвременния британски композитор Джулиан Андерсън, както и Симфонични танци, опус 45 от Сергей Рахманинов.

Снимки: Метрополитън опера Ken Howard / Met Opera
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

/musicbbn~

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50