Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Тристан и Изолда" на Байройтския фестивал през 1969 година

Биргит Нилсон и Волфганг Виндгасен
Снимка: pinterest.com

В съботната вечер (29 юли от 20 часа) ще звучи музика от Рихард Вагнер.
Поводът: през 2023 светът отбелязва 210 години от рождението на гениалния композитор. Всеки път, когато си припомняме "Тристан и Изолда", изживяването наистина е невероятно. Премиерния спектакъл в Мюнхен на 10 юни1865 г. ръководи Ханс фон Бюлов. Поставят операта в Лондон и Виена, а след смъртта на автора Феликс Мотл я представя в Байройт.

Ще надникнем в архивите на фестивала, изданието от 1969 г. Режисьор е Виланд Вагнер, диригент – Карл Бьом, а главните роли са поверени на Биргит Нилсон и Волфганг Виндгасен.

"Тристан и Изолда" се появява в разгара на работата върху тетралогията "Пръстенът на нибелунга", но сюжетът по келтска легенда от 13 век така обсебва Вагнер, че всичко друго остава на заден план. През 1859, само за две години, завършва едно от най-страстните си творения. Вдъхновено без съмнение от изпепеляващата любов към Матилде Везандонк. По това време Вагнер е в Швейцария – в изгнание след погрома на Дрезденското въстание. Все по-силно му влияят философските възгледи на Шопенхауер. Оттам и песимистичният колорит, който придава специфично звучене на гениалната партитура. Според автора на "Тристан и Изолда" любовта е и живот, и смърт. Денят е враг на влюбените, принудени да крият чувствата си. Нощта – техен най-верен приятел и закрилник. Непоносима е мисълта за раздяла, затова смъртта е единствен изход. Във всецялата отдаденост Вагнер открива истинската любов, лишена от суета и всякакви условности.

Наричат "Тристан и Изолда" най-великата музикална поема за любовта, победила смъртта. Опера, която в най-голяма степен отразява новаторските търсения на Рихард Вагнер. Невиждан по мащабите си епос: прочутата сцена на Тристан и Изолда из второ действие трудно може да се нарече дует – та нейната продължителност побира цяло действие в обичайния смисъл на това понятие. Музикалната тъкан е изградена от сложна плетеница от лайтмотиви, а гениалните тристановски хармонии и днес удивляват познавачите. Божествените дължини пък с рядко срещана романтична приповдигнатост, доведена до невиждан екстаз, са сериозно изпитание и за най-добрите.

Имате шанса да чуете сопраното Биргит Нилсон като Изолда. "Винаги съм се усещала в свои води в драматичните роли. Там има предизвикателства! Не обичам да пея тихо и романтично, изнервям се. Що се отнася до това, колко пъти съм умирала от любов на сцената като Изолда: точно 209 пъти! Смятам, че това е световен рекорд", твърди Биргит Нилсон.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50