Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Да пееш полифония от оригиналната нотация

Пол Колб и учениците от майсторския клас по полифонично пеене

Американският музиколог, певец и педагог Пол Колб е специален гост на предаването "Музика хисторика". Освен активен изследовател на ранна музика, той вече втора година е един от преподавателите на майсторския клас по полифонично пеене по време на фестивала Laus Polyphoniae в Антверпен.

"В рамките на фестивала се провежда и курс по полифонично пеене, който се ръководи от нидерландския вокален ансамбъл Cappella Pratensis. Тази година бяхме трима преподаватели – двама от Cappella Pratensis и аз, и обучавахме около 30 човека, като участниците обикновено не са професионални певци. Задачата ни беше да ги научим не само да пеят полифония, но да могат да го правят, четейки оригиналната нотация. Разбира се, не използваме истинските източници, а факсимилета на ръкописи и старопечатни книги от XV и XVI век. Всъщност това да се пее директно от старата нотация е сравнително нов феномен дори и сред професионалните ансамбли. Това се дължи на факта, че през последните стотина години музиколози като мен са създали транскрипции на голяма част от тези източници, така че всеки, който умее да чете съвременна нотация, да може да ги използва. Това са и изданията, които повечето ансамбли ползват. Само някои избрани състави пеят от оригиналната нотация, като например Cappella Pratensis", обяснява Пол Колб.

Cappella Pratensis

Но какво всъщност ни казва работата с оригиналната нотация за разлика от употребата на модерна транскрипция? "Едно от интересните неща за мензуралната нотация от XV и XVI век е, че можеш да нотираш един и същи звуков резултат по различен визуален начин. Това в някаква степен е възможно и в съвременната нотация, но при ранната има много различни начини, по които даден звук може да се запише. Въпрос, който аз намирам за изключително интересен, когато изследвам тази музика, е защо създателите на дадения източник са решили да използват точно този начин, а не някой от другите възможни методи. Смятам, че това в някаква степен може да ни доближи до това как самите композитори са замислили музиката си и как певците са подхождали към изпълнението ѝ".

Пол Колб работи като музиколог във фондацията Alamire в Льовен, Белгия, която се занимава с изследване и популяризиране на средновековна и ренесансова музика от франко-фламандския регион. 

Изследванията му се фокусират върху музиката от XV и XVI век и по-специално върху въпроси, свързани с музикалния стил, първоизточниците и тяхното разпространение, практическата теория и нотацията. 

Какво още сподели Пол Колб, чуйте в звуковия файл.

Този вторник (24 септември от 14 ч.) в предаването "Музика хисторика" освен това слушаме изпълненията на съставите Capilla Flamenca, Cappella Pratensis и Cappella Mariana на музика от Филип де Монте, Александър Агрикола, Йоханес Окегем и Жоскен де Пре.

Снимки – Musica Impulscentrum и amuz.be

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Директно от Ню Йорк – великолепната опера "Орфей и Евридика" на Глук

Постановката на "Орфей и Евридика" на Глук е толкова непреходна, колкото и самата творба. Всъщност не бихме могли да искаме повече от продукцията на Марк Морис. Контратенорът Антъни Рот Костанцо е в ролята на опечаления музикант, а сопранът Инг Фан е неговата любима. Елена Вийялон прави своя дебют като Любовта, а Джей Дейвид Джаксън дирижира..

публикувано на 08.06.24 в 08:05

Галаконцерт и награждаване на победителите във фолклорната класация "Надпяване" 2024

На 6 юни, за тринадесета поредна година, на официална церемония в Първо студио на БНР бяха наградени лауреатите от годишната фолклорна класация "Надпяване" на програма "Христо Ботев". Чрез гласуване, слушателите определиха своите фаворити в единадесетте категории. Беше връчено и 12-о отличие, което е "Голямата награда на екип "Фолклор", което се дава..

обновено на 07.06.24 в 11:18
Лилия Тошева (вляво) и Аделина Александрова

Лилия Тошева: Изкуството не може да бъде контролирано

"По принцип е трудно да се работи с много хора, защото трябва да се опитваш да бъдеш в консенсус и в хармония с всички – казва Лилия Тошева, която от 15 години е директор на OKИ Дом на културата "Средец" - София. – Големият успех на Дома и това, че той стана притегателен център за поколения столичани, се дължи на високото майсторство, професионализъм..

публикувано на 07.06.24 в 09:00

Десето юбилейно издание на Фестивал и Академия Алегра през юли

От 6 до 22 юли София посреща водещи имена на класическата музикална сцена с богата програма от концерти и майсторски класове. За десета поредна година Фестивал и Академия Алегра вдигат високо летвата за таланта и добрия вкус с амбициозна и богата програма, в която се включват водещи гост звезди от световната сцена на класическата музика. Юбилейното..

публикувано на 05.06.24 в 17:15
Любомир Дяковски, Вероника Тодорова, Веско Ешкенази, Георги Милтиядов

Плевенската филхармония с две престижни награди "Музикант на годината"

На официална церемония в Първо студио на Българското национално радио бяха връчeни наградите  "Музикант на годината 2023" , национална анкета, организирана от предаването за класическа музика "Алегро виваче" на БНР. Плевенската филхармония беше номинирана и наградена в престижните категории:  "Проект на годината" – за националното турне "В света..

публикувано на 05.06.24 в 14:30