Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Светла и жизнерадостна постановка в новата реализация на Росиниев шедьовър в Лиеж

Шедьовърът на Джоакино Росини "Севилският бръснар“ се завърна през октомври на сцената на Кралската опера на Валония в Лиеж след осем години в поредица от шест представления. Според мнозина "Севилският бръснар“ е не само най-играната, но и най-добрата комична опера, написана някога. 

"Операта ще се играе, докато жанрът съществува" – казва пророчески Бетовен. Шедьовър, сътворен от Росини само за тринайсет дни. Постановката на белгийския театрален режисьор Венсан Дюжарден съчетава хумора на опера буфа със стила на френския водевил и физическата комедия. Хумор, който присъства винаги с подчертана деликатност и мекота. Ярките емоции на героите сякаш изплуват от испанска романтична комедия от 50-те години на миналия век. Сценографията на Лейла Фтейта ни пренася в първа картина на малък площад в сърцето на Севиля, на който се пресичат няколко тесни улици. С леки размествания минути по-късно се озоваваме в дома на доктор Бартоло. Действащите лица са облечени в много елегантни костюми – също дело на Фтейта, те включват елементи от различни исторически епохи. Действието протича на много високи обороти с изключително старателно изработени актьорски движения. Режисьорът респектира музиката и духа на творбата. Зрителите в Лиеж се смяха от сърце на интересната, светла, жизнерадостна постановка на Дюжарден, в която всеки дребен детайл от либретото намира отражение.

Вокалният състав в спектакъла на 22 октомври бе на изключително високо ниво. Всички изпълнители демонстрираха чудесен Росиниев стил и ярко сценично присъствие. Това потвърди мнението, споделено от мнозина, че днес певците, специализирани в по-лиричния и техничен репертоар, са по-добри от преди. Те са отлично подготвени не само в гласово и актьорско отношение, но имат и богата езикова култура и точно произношение на много различни езици.

Прочутият Фигаро пристигна на подиума, яхнал своя мотоциклет Vespa, за да започне знаменитата си каватина. В тази ключова партия белкантовият специалист Виторио Прато се запомни с интересен, обемен и интелигентно воден баритон, както и хубава физика. Той създаде симпатичен образ на известния на всички в Севиля бръснар. С неизчерпаема енергия италианецът бе двигателят на цялото действие. Сигурен Бартоло бе утвърденият бас буфо Пабло Руиц, който впечатли с много тембрист глас и подчертан комичен нюанс във вокалната линия. С безупречна бравурна техника Руиц премина безпроблемно през множеството трънливи пасажи на ролята. Испанецът релефно изобрази възрастния доктор с изблиците му на ревност и тирания към младите. Младият изгряващ оперен талант Айа Уакизоно плени зрителите със завладяващото си, непосредствено сценично излъчване като самоуверената и смела Розина. Японската певица притежава гъвкав лиричен мецосопран с голям диапазон, обагрен от топъл, кадифен тембър. Уакизоно пя с изумителна лекота - наистина перфектен избор за ролята, която певицата вече изпълни и на престижния фестивал в Пезаро през 2018 г. 

Учителят по музика Дон Базилио бе облечен в ярко червен, елегантен костюм – в тази партия басът Мирко Палаци впечатли повече със стилна вокална линия и точни акценти, отколкото с внушителен глас. Силно впечатление у мен остави изявата на родения в руската република Татарстан  Рузил Гатин като граф Алмавива.  Завършен артист във всяко отношение, с най-прецизната италианска дикция от всички солисти. Истински тенор "di grazia“, с много свободен, широк висок регистър, спонтанна, лесна вокална емисия. Глас, който запълваше с лекота залата. Публиката възнагради тенора с дълги аплаузи след трудната ария „Cessa di piu resistere“ във финала на операта. Изпълнение, което не отсъпваше по нищо на неговия по-прочут колега Хуан Диего Флорес. Чудесен бе и приносът на Елеонора Боарето като хремавата и често кихаща слугиня Берта. 

За успеха на спектакъла съществена роля има и музикалният директор на театъра в Лиеж – Джампаоло Бизанти. Той ръководи с хубави, стегнати, последователни темпа, безупречен баланс между солисти и оркестър. Бизанти моделира майсторски ансамблите, сред които запомних големия дует на Фигаро и Алмавива, както и този на Розина и Фигаро. Впечатляващо бе изградено и прочутото дълго крешендо от  финала на първо действие. Представлението премина при огромен успех с неповторимата, характерна само за Лиеж атмосфера на неделно матине.

Снимките са предоставени от Милен Венков

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

/musicbbn~

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50