Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Бляскава солистка и впечатляващ млад диригент в изява на Ротердамската филхармония в Белгия

4
Юджа Уанг и Тармо Пелтокоски
Снимка: Eduardus Lee/RotterdamsPhilharmonischOrkest

На 2 ноември в Двореца на изящните изкуства Bozar в Брюксел гостува реномираната Ротердамска филхармония, която под палката на младия финландец Тармо Пелтокоски изпълни творби на Бела Барток и Рихард Щраус. В същия ден Белгия бе връхлетяна от ураганната буря Киърън с множество проблеми в обществения транспорт. Въпреки лошото време, за моя голяма радост залата в Брюксел бе препълнена.Музикантите първо подгряха зрителите с темпераментните "Румънски народни танци", написани от Бела Барток първоначално като сюита за пиано и впоследствие преработени за оркестър през 1917 г. Известно е, че Барток е бил страстен колекционер и изследовател на народната музика на Румъния, България и Унгария. Румънските танци са базирани върху мелодии от областта Трансилвания.

Ротердамската филхармония с диригент Тармо Пелтокоски
В първата част прозвуча и Вторият концерт за пиано и оркестър на Барток със солистка блестящата 36-годишна пианистка Юджа Уанг. Творбата се счита за една от най-трудните в клавирния репертоар. Прочутият Андраш Шиф казва: "Всеки пианист може да си счупи пръстите с този концерт. Това безспорно е най-трудната творба, която съм изпълнявал". С виртуозна техника, голяма енергия и вулканичен темперамент, Уанг премина безпроблемно през наситеното с голяма ритмична сложност и брутална комплексност произведение. Оркестровата партия е много интересна – в първата част солистът е съпроводен само от духови и ударни инструменти, а във втората – от струнни. Юджа Уанг впечатли и с обемен и богат звук. Тя е родена в Пекин през 1987 г. в семейство на артисти – бащата свири на ударни инструменти, а майката е балерина. Мнозина считат, че именно тази съвкупност от ритъм и танц определят музицирането на пианистката. След като напуска родината си на 12-годишна възраст, Уанг се усъвършенства първо в Калгари, а след това в института "Къртис" във Филаделфия.

Големият ѝ пробив е през 2007 г., когато замества Марта Аргерич в Бостън в Първия концерт на Чайковски – творба, която тя дотогава не е изпълнявала пред публика. Забележителен момент в артистичната ѝ биография е концерт, състоял се на 28 януари тази година в Карнеги Хол, Ню Йорк – тогава Юджа Уанг изпълнява всичките четири концерта за пиано и оркестър на Сергей Рахманинов заедно с "Рапсодията върху тема на Паганини" в рамките на една вечер с две паузи – партнират ѝ Филаделфийската филхармония и Яник Незе-Сеген на пулта. Безспорно Уанг е съвременна музикална звезда с ярка индивидуалност, изразяваща се дори в стила на обличане на сцената, който със сигурност би стреснал по-консервативно настроения зрител. Същевременно сценичното ѝ излъчване е харизматично, непринудено и естествено. В Bozar пианистката подари на ентусиазираните зрители два биса. В първия тя бе съпроводена от диригента Пелтокоски, също завършен пианист, в прекрасния Етюд – втората от 13 пиеси за пиано, опус 76 на Жан Сибелиус, а във втория смая публиката с виртуозността си в Руския танц от балета "Петрушка" на Игор Стравински. Не случайно прозвището на Юджа Уанг е "летящите пръсти".
След паузата музикантите от Ротердамската филхармония изпълниха впечатляващата симфонична поема "Тъй рече Заратустра" на Рихард Щраус – творба, в която рефлектира философията на Фридрих Ницше и идеята му за "свръхчовека". Тармо Пелтокоски ръководи това сложно произведение с голяма лекота, увереност, плавни жестове, техническа сигурност. Диригентът извлече богатата палитра на Щраусовия оркестров звук с умерени темпа и без излишно форсиране. Всички групи на оркестъра бяха на високо ниво – чист, изразителен щрайх, внушителни медни и прецизни дървени духови инструменти.

Пелтокоски направи сензационен дебют в Ротердам през май миналата година, замествайки Валерий Гергиев, с възторжени рецензии от музикалната критика. Пелтокоски е поредният впечатляващ "продукт" на знаменития финландски педагог Йорма Панула, при когото той започва занимания на 14-годишна възраст.

Тармо Пелтокоски
23-годишният финландец ще бъде главен гост диригент на Ротердамската филхармония в следващите четири години. Вероятно това ще бъде пробен период за младия музикант с поглед към по-примамливия пост на главен диригент, след като вече е известно, че той ще бъде вакантен през 2026 г., когато настоящият лидер – израелецът Лахав Шани, ще започне мандата си в Мюнхенската филхармония. Тармо Пелтокоски определя себе си като "вагнерианец". "Голямата ми мечта е един ден да достигна Байройт" – споделя той. Диригентът вече ръководи цялата тетралогия "Пръстенът на нибелунга" във финландското градче Еурайоки миналата година в съпровод на орган.

В момента младият маестро е главен диригент на Латвийския национален симфоничен оркестър, а от следващия сезон той ще поеме същия пост и в Тулуза с реномирания Оркестър Капитол.


Снимки: Eduardus Lee / ФС на Ротердамската филхармония

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50