Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Радосвета Бояджиева – първата българка оперно-симфоничен диригент

Снимка: zovzaistina.com

Радосвета Бояджиева (10 януари 1923 - 18 септември 2018) е първата българска жена – диригент и композитор. Нейната първа официална изява на пулта е на 31март 1946 г., когато завършва Софийската консерватория. Удивителният ѝ творчески път продължава чак до 86-годишна възраст.

Като студентка в Теоретичния отдел на Музикалната академия учи при Панчо Владигеров, Марин Големинов, Людмила Прокопова и Ана Тодорова. Още в младежките си години, като ученичка по пиано на Андрей Стоянов ,показва необикновена работоспособност и постоянство. Свири по 16 часа на ден. Забележителна е нейната музикална памет – тя помни наизуст партитурите на произведенията, които дирижира.

От 1946 г. до 1948 г. прави аспирантура в Ленинградската консерватория по симфонично и оперно дирижиране.


Основателка е на Държавния симфоничен оркестър и главен диригент на Врачанската филхармония и диригент към Софийската държавна филхармония и Софийската опера.

В репертоара ѝ са включени оперите "Аида", "Травиата", "Риголето", "Отело", "Мадам Бътерфлай", "Тоска" и "Бохеми", "Кармен", "Борис Годунов", "Дама Пика", "Евгений Онегин", "Лешникотрошачката", "Лебедово езеро" и др.

През 1973 г. се връща в родния си град Враца като главен художествен ръководител на Врачанската филхармония. Организира към община Враца камерен оркестър "Враца" (2001), който по-късно се преименува "Радосвет" и изнася поредица от концерти в страната.

Дирижирала е симфонични оркестри в Полша, Румъния, Италия, Белгия, Германия, Куба. Повече от 20 години преподава в Държавната консерватория. Автор е на реквиема "Молитва за България" за хор, оркестър и солисти (2006).

За дългогодишната си творческа дейност Радосвета Бояджиева е удостоена със званието "Народен артист" (1981) и Почетна грамота на Министерството на културата (1999). През 2003 г. получава наградата "Златен век" на Министерството на културата за приноса ѝ в развитието на българската култура. Тя е и Почетен гражданин на Враца от 2000 г.

В предаването на 8 март от 19.30 часа гостуват двама от внуците на Радосвета Бояджиева Елица Ткачова и Анто Шулхов. И двамата не поемат по нейния път, избират други жизнени поприща, но животът и делото на баба им днес ги събира с нов поглед и нови идеи.

Какво е нейното послание? За Елица Ткачова е "да търсим красивото; да се стремим към него и да работим, за да го постигнем. Радостта в света наистина е една много красива мечта; нещо, което всеки от нас би искал да се случи и да го живее, но за това трябват усилие и работа". За Анто Шулхов: "независимо дали си мъж или жена, важното е да си на мястото, където сам се виждаш и си предопределен... за нея беше важно какъв е нейният музикален код и как това, което носи в себе си, може да го предаде на тези около нея, които са способни да го чуят".

Чуйте и част от нейните възгледи, съхранени в Златния фонд на БНР


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50