Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пианистката Надежда Цанова: Много е важно един музикант да прекарва известно време насаме със себе си

Надежда Цанова (вляво) и Аделина Александрова
Снимка: БНР

Тя е млада, красива и нежна, но когато е на сцената и свири, от нея струи някаква особена, почти стоманена сила. Тази сила по всяка вероятност е част от нейната същност, защото всичко, което е постигнала през годините, в които се е развивала като музикант, говори за един много силен характер. Творческата ѝ биография изобилства с изяви от най-различен вид: тя изнася самостоятелни рецитали, свири с изтъкнати наши и чужди оркестри, участва в различни камерни формации и... преподава; а през последните няколко години вече е и организатор на интересни спектакли, в които умело се съчетават музика, слово и балет.

"Пътят на артиста е много труден и трънлив, изпълнен с всякакви препятствия и пречки – казва Надежда Цанова. Но според мен е много важно музикантът да бъде обърнат "навътре". Не мога да кажа дали трябва да бъде самотен, но задължително трябва да прекарва време със себе си. Един от най-големите врагове на артистите като цяло е егото, а за музиканта това просто е убийствено, защото в момента, в който ти си помислиш, че си нещо повече от това, което правиш, за тези композитори, които изпълняваш, качеството на твоето изпълнение вече е паднало страшно много. Това е много важно нещо, с което музикантът трябва да се справи  и да го "изтрие", доколкото е възможно. А това се случва в самота, не сред тълпите"...

Чувствителна, мислеща и самокритична, непрекъснато обърната към себе си, Надежда Цанова е музикант, който винаги търси нови хоризонти и предизвикателства. Затова и всяко нейно гостуване в "Предаване без име" сякаш е за първи път, защото всеки път има нещо ново, интересно и различно, за което може да разкаже. В поредната ни среща с талантливата българска пианистка ще научим как и с какво се "зарежда" извън сцената, какви са музикалните ѝ пристрастия, както и подробности около най-близките ѝ концертни изяви. А също така – как и кога се е зародило творческото ѝ сътрудничество с големия български композитор – академик Васил Казанджиев, какви са наблюденията ѝ върху музикалния живот у нас в момента и на какво учи своите студенти, Ще слушаме и много музика в нейно изпълнение, а в края на разговора нашата гостенка  по традиция ще ни разкаже любопитна "малка история".

В звуковия файл можете да чуете фрагмент от интервюто с Надежда Цанова, а целия разговор можете да проследите в две поредни съботи – на 30 март и 6 април от 11 часа.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50