Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ръководителят на проекта за пристанище „Карантината“:

Имаше компютърна симулация, не е проверявана динамиката на пясъците

Снимка: Румен Сарандев

Цялата документация за изграждането на неизползваемото рибарско пристанище „Карантината“, което беше изградено с европейски пари по линия на програма „Морско дело и рибарство“ за възстановяване на съществуващи рибарски пристанища е окомплектована от община Варна. Това коментира за Радио Варна ръководителят на екипа на проекта проф. Румен Кишев, понастоящем временен зам.-директор на Института по хидро и аеродинамика във Варна, част от Българската академия на науките (БАН).

Всички параметри за проекта бяха заложени от община Варна, поясни Румен Кишев.

Припомням, че според оповестената от БАН информация през март 2018 г. „стойността на проекта е близо 16.6 млн. лева, като собственото финансиране от 8.5 млн. лева вече е одобрено с решение на Общинския съвет във Варна“.

Мястото беше фиксирано предварително по няколко причини, разказа Румен Кишев.

Първо, защото програмата, по която се отпускаха средствата се отнасяше за реконструкция на съществуващи съоръжения, а там имаше нещо като кей (мостик), на който рибарските лодки са приставали. Казаха – ние ще реконструираме този кей.

Второ – имотите наоколо бяха държавни, общински и дори частен имот и се оказа, че чрез прехвърляне може да бъде оформен терена.


Договорът за проекта е подписан между общината и БАН, и след това е изпратен на ИХА,.

От института са направили обединение на фирми, тясно специализирани във всяко направление – хидроложки проучвания, строителство, ел.снабдяване и пр. Общо около 16 фирми са били избрани за различните дейности, с обществени поръчки, посочи Кишев.

Имахме фиксирано мястото. Казаха ни – проектирайте пристанище. Чувал съм от други, че там е имало мостик, на който са връзвани лодки, но аз лично нямам спомени, не съм и посещавал някога този район, каза Румен Кишев.

По думите му, при оперативките, на които е обсъждана работата по изграждането на „Карантината“ от екипа на общината се е говорило за скици, но той лично не ги е виждал.

Нямам представа как един такъв мостик може да се брои за кей, защото то не е кей – то трябва да бъде със стена, за да бъдат пристроени и надстроени нови пристащни съоръжения – въпрос на тълкувание е, коментира Кишев.

Според проекта за „Карантината“ там трябваше да могат да пристават малко над 100 плавателни съда (рибарски кораби), да се извършва т.нар. „първа продажба“ на уловите от прясна риба. В проекта влязоха още рампа за колесари, за да влизат лодките в морето и сервиз за ремонт на корабите, както и триетажна сграда.

На практика обаче, заради затлачвания и наноси „Карантината“ се оказа неизползваемо пристанищно съоръжение.

Краткият срок, включващи проектиране и строителство, не позволи да бъде проучена литодинамиката (движението на пясъците), посочи Кишев. По думите му е направено еднократно замерване на дъното, а след това всичко е проиграно с компютърна симулация.

От Института по океанология (ИО) обаче са посочили още в процеса на строителството, че пясъчните наноси ще затлачат входа към пристнаището.

Това се разбра след като се построи пристанището, казва Румен Кишев. Нямаше никакви предварителни данни. След като се разбра, че се затлачва пристанището, водихме разговори с общината и с ИО, които предложиха да направят едно такова проучване, което да бъде платено от администрацията и да се види, защото все още не е ясно дали това е еднократна поява на наноси (пренареждане на пясъчните пластове) или е процес, който ще бъде постоянен.

Анализ обаче не беше направен. Нямаше предвидени такива средства.

Там трябваше да има предварително проучване, което отнема година – две, ако няма правено преди това анализ, за да се проследи климата в района – ветрове, вълнение и др.

Тези данни – откъде духа вятъра, откъде идва вълнението ги имаше. Проектантът, който прави хидро-динамичният проект, разполагаше с тях. Доколко са били съвременни, не може да се каже.

Фактът е, обаче, че продължително изследване за динамиката на пясъците няма направена. Затова е решено, че пристанището ще бъде проектирано с компютърна симулация. В нея данни и прогнози за наноси няма прогнозирани, добавя ръководителят на проекта за изграждането на пристанище "Карантината".

Стела Николова: Европейската прокуратура е образувала производство заради пристанище „Карантината”Собственикът на заседналия кораб: Във Варна няма функциониращо рибарско пристанище

Заради съмнения, че пристанището е изградено от нулата едва след получаването на европейските средства, от Антикорупционния фонд (АКФ) сезираха Дирекцията „Защита на финансовите интереси на Европейския съюз“ (АФКОС) за потенциални нередности.

Условията по мярка BG14MFOP001-1.008 „Рибарски пристанища, кейове за разтоварване, рибни борси и покрити лодкостоянки изрично посочват, че е недопустимо подпомагането на изграждането на новопостроени пристанища или новопостроени рибни борси. Допустими са само инвестиции за подобряване на инфраструктурата на вече съществуващи рибарски пристанища, аргументираха се от АКФ.

Строителството на „Карантината“ започна през май 2019 г. Единствената конструкция на плажа товава е метален мостик, който навлиза на тридесетина метра в морето, нещо, което е видимо както от архивни снимки, така и от сателитни изображения, и от свидетелствата на местните хора.

Официално и по документи, пристанище в района се появява в края на 2016 г., няколко месеца преди подаване на документите за кандидатстване по проекта. Тогава от община Варна получават и удостоверение за експлоатационна годност за рибарско пристанище в местност „Карантината“.

Сигнал за това, че Община Варна е кандидатствала по програма за възстановяване на пристанище на място, където никога не е имало старо пристанище, беше подаден и от варненският депутат Стела Николова през 2021 г. до европейската прокуратура.

За Радио Варна през октомври 2021 г. Николова каза следното „"Общината е кандидатствала по програма за възстановяване на пристанището, но аз съм сигнализирала, че там никога не е имало старо пристанище. При самото изграждане на пристанището има изключително сериозни разминавания между офертите на различните фирми. Предпочетени са оферти, които са в пъти по-високи. Освен това, дълбочината на водата от едната страна на входа на пристанището е 50 сантиметра, но пък има 5-тонни кранове за разтоварване на кораби, които обаче не могат да влязат в пристанището".

Целият разговор с Румен Кишев може да чуете в звуковия файл.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Черно море в ключово за НАТО. Къде е България?

Само преди дни, в понеделник – 27 май, Парламентарната асамблея на НАТО прие декларация на Украйна да се позволи да използва изпратената ѝ военна помощ за удари по военни цели на руска територия. Декларацията беше приета на пленарното заседание на Асамблеята в София. До момента това беше едно от твърдите условия, с които страни от НАТО..

публикувано на 29.05.24 в 08:14
Влакове се сблъскаха на Централна жп - гара

Влаковете от София за Варна закъсняват с до два часа

Вчерашният инцидент на Централната жп-гара в София стана причина за промени в разписанията на влаковете, които продължават и тази сутрин. Справка в сайта на БДЖ показва, че влаковете от София за Варна се движат със закъснение от 50 минути до 2 часа.  Продължава разследването на причините за инцидента, при който маневрен локомотив удари..

публикувано на 29.05.24 в 07:18

Слънчево, с облаци и дъжд

Днес преди обяд ще има повече слънчеви часове.  Около и след обяд ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност. Ще има краткотрайни, на места интензивни валежи, придружени от гръмотевици. Възможни са и градушки.  Вятърът ще е слаб от запад и югозапад, но следобед ще се усили до умерен, а по крайбрежието ще се ориентира от юг и югоизток...

публикувано на 29.05.24 в 06:43

Къде няма да има ток на 29 май

Поради извършване на обслужване на съоръженията за доставка на електроенергия , ще бъде прекъснато електрозахранването днес в следните райони: В периода 09:00 ч. до 17:00 ч. - районите на Провадия – ул. Дунав, ул. Цар Освободител, ул. Георги Кирков, ул. Александър Стамболийски, ул. Преслав, ул. Софроний Врачански, ул. София, ул. Драгоман,..

публикувано на 29.05.24 в 06:38
Снимката е илюстративна.

Две улици в района на ЖП гара ще бъдат частично затворени за движение на 1 юни

Във връзка с постъпило заявление за провеждане на частно мероприятие на 01.06.2024 г. за времето от 18:00 до 23:00 часа ще бъде преустановено движението на пътни превозни средства по ул. „Дръзки” в частта от кръстовището с ул. „Охрид“ до кръстовището с ул. „Хан Омуртаг“. Затворена ще бъде и частта от ул. „Охрид” в отсечката от кръстовището с ул...

публикувано на 28.05.24 в 17:56

Два влака се удариха на Централна гара в София

Два влака се удариха  на Централна гара във София, съобщиха от пресцентъра на МВР за "Хоризонт", предаде БНР. Инцидентът е станал към 16,40 часа. Имало е удар между две композиции по време на маневри в района на гарата.  Леко пострадали са две жени.  Заради инцидента има закъснения на редица влакове в Централна гара.  Към момента се изясняват..

публикувано на 28.05.24 в 17:33

С нова магистратура в Морско училище до 10 години ще създаваме успешни бизнеси в сферата на космическите технологии

До 10 години от България могат да излязат успешни бизнеси в сферата на космическите технологии. Наложително е да се подготвят специалисти в тази сфера, затова започваме развитието на магистратура по космически инженерни науки във Висшето военноморско училище "Никола Вапцаров" във Варна, както и във Висшето военновъздушно училище, със съдействието на..

публикувано на 28.05.24 в 17:07