Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На 11 февруари от 19.00 часа директно от зала „България”: Концерт на Симфоничния оркестър на БНР с гост диригент Томас Калб и солист Анатоли Кръстев

На снимката: Димитър Тъпков, Томас Калб и Анатоли Кръстев (отляво надясно).
Снимка: Архив

Световна премиера на творба от Димитър Тъпков.
„Литийна импресия” (Спасовден) за фолклорна група, струнни и ударни инструменти е създадена по поръчка на Българското национално радио.
Ще я чуете в интерпретацията на гост диригента Томас Калб, Симфоничния оркестър на БНР и хора на Националния фолклорен ансамбъл Филип Кутев” с диригент Георги Генов.
Харизматичният маестро Калб ще предложи на публиката и една малко позната творба от Рихард Щраус - Симфоничната фантазия за голям оркестър „От Италия”, опус 16. Програмата на концерта включва и Концерта за виолончело от Роберт Шуман в изпълнение на Анатоли Кръстев.

Билети на касата на „Кантус Фирмус” в зала „България” и на www. Ticketsbg.com 

Томас Калб (1959) учи дирижиране в Хамбург при Клаус-Петер Зайбел и Вилхелм Брюкнер Рюгеберг.
След като печели конкурс за диригенти на Германския съвет за музика през 1987 г., Серджу Челибидаке е толкова впечатлен от художествените способности на Томас Калб, че го кани да дирижира концерт с Мюнхенска филхармония в Бетовеновата зала в  Бон (1989 г.)
В продължение на три години Томас Калб е първи диригент в Gärtnerplatztheater в Мюнхен. През 1992 г. заема същата длъжност в Националния театър в Манхайм. От 1993 до 2004 е генерален музикален директор в Хайделберг. През 1995 получава награда от немските музикални издатели за най-добра концертна програма за сезон 1994/1995.
През 1996 г. Томас Калб основава и става артистичен директор на музикалния фестивал „Пролет в Хайделберг”. Под неговото художествено ръководство този ежегоден форум се превръща в международно културно събитие в рамките само на няколко години.
След единайсет години в Хайделберг Томас Калб избира кариерата на гост диригент. Неговите многобройни изяви включват редица ангажименти с Мюнхенската филхармония, със симфоничните оркестри на Баварското и Северногерманското радио. Реализирал е концертни турнета в САЩ, бившия Съветски съюз, Франция, Италия, Израел и Дания.
Редовен гост диригент на Мюнхенския радиооркестър, филхармоничния оркестър на Вюртемберг на фестивала в Брегенц, филхармоничния оркестър на югозападна Германия, филхармоничен оркестър Котбус, филхармония Нойбранденбург и симфоничния оркестър на Форалберг, симфоничния оркестър на радио Щутгарт и на оркестъра на Българското национално радио. Дирижира многобройни радио и телевизионни продукции в Германия и чужбина.
Томас Калб получава годишната награда на фондация Гьотц Фридрих за най-добър оперен спектакъл - „Танхойзер” от Вагнер, (2004), както и награда от списание Opernwelt за най-добро оркестрово изпълнение на операта на Дьорд Лигети Le Grand Macabre (2001).
След блестящия му дебют като диригент на филхармоничния оркестър на Катар (юни 2010) бе поканен отново да дирижира състава на откриването на новопостроената концертна зала в Доха (декември 2010).
Репертоарът му включва над 100 оперни заглавия и оркестрови творби от Йохан Себастиан Бах, Волфганг Амадеус Моцарт, Йозеф Хайдн, Лудвиг ван Бетовен, Франц Шуберт, Йоханес Брамс, Антон Брукнер, Густав Малер, Рихард Щраус и други.

Анатоли Кръстев е роден е през 1947 г. в София. Завършва Консерваторията в Тунис при Гвидо Еврайт и Държавната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” в София при проф. Велко Карастоянов. Специализира в майсторския клас на проф. Андре Навара (Франция) и Янош Старкър (САЩ).
Категоричният професионализъм, яркият артистизъм и впечатляващият репертоар отвеждат Анатоли Кръстев към най-известните подиуми у нас и в чужбина (Европа, Америка, Азия и Африка). Солист е на всички български и редица европейски и американски оркестри. Международната му концертна дейност включва и участия във фестивали (Фландърски-Белгия, Международните срещи на виолончелисти в Рио де Жанейро, Бразилия и др.), солови рецитали и музициране с известни артисти (Юри Башмет, Минчо Минчев, Стойка Миланова, Боян Воденичаров, Дороти Дороу, Валтер Буйкенс, Робер Гроло и др.) и диригенти (Ури Майер, Дьорд Лехел, Йосиф Конта, Арнолд Кац, Добрин Петков, Димитър Манолов, Васил Казанджиев, Георги Димитров, Емил Табаков, Милен Начев и други).
Анатоли Кръстев е осъществил голям брой премиери. Регистрирал е над 25 грамофонни плочи и компактдискове в български и чуждестранни звукозаписни фирми (САЩ, Холандия, Германия, Канада и други). Многобройни са записите на Кръстев в радио и телевизионни станции на България, Франция, Белгия, Русия, Унгария, Гърция, Бразилия, Виетнам и други. Дискът му с концертите на Сен-Санс, Шуман и „Рококо вариации” на Чайковски бе удостоен от парижкото списание Repertoire с най-висока оценка. Един от последните дискове на Анатоли Кръстев (издание на Classics Collection - Forever Gold) е комплектуван от негов запис на Концерта на Дворжак в си минор и запис на Андре Навара - Концерта от Едуард Елгар.
Анатоли Кръстев се занимава и с педагогическа дейност, от 1972 г. преподава в НМА „Проф. Панчо Владигеров”. Ръководи майсторски класове във Франция, Англия, Белгия, Гърция, Бразилия, Македония, Сърбия и други. Почетен президент е на Академията за млади таланти в Марсилия (заедно с Янош Старкър и Морис Баке), член на жури в международните конкурси във Ваймар, в Прага („Пражка пролет”), Бразилия и други.
Анатоли Кръстев е носител на многобройни награди и отличия от конкурси, фестивали, форуми. Носител е на Кристална лира (2004) и Златна лира (2007) на Съюза на българските музикални и танцови дейци и Наградата „Златна муза” (2007). Негови възпитаници са солиращи артисти, концертмайстори и оркестранти - на най-реномирани подиуми, в престижни състави, както и педагози във висши музикални училища и университети - в Европа, Северна и Южна Америка, Азия, Африка.
През 2000 година Анатоли Кръстев, Йосиф Радионов и Майер Франк създават клавирното трио „Кинор”. През 2002, заедно с двете му деца Калина и Атанас, поставят началото на ансамбъла Cellisimo, с който осъществяват успешни изяви в Прага, Братислава, Виена, Будапеща, Рио де Жанейро.

„На Фландърския фестивал се срещнахме с първокласен виолончелист - с изключително богатия талант на Анатоли Кръстев…. Той „пее” на своя инструмент - най-вече в магическите пианисими.”
(„Хет фолк” - Гант)


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50