Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Невероятен талант, изключителен човек, сеяч, хитови песни, човек-вселена, блестящ спектакъл, всеотдаен, чувствителен, колос: IN MEMORIAM Найден Андреев

Снимка: архив БНР
Здравко Петров:
За огромно съжаление той вече не е между нас, но завинаги ще остане усмивката му, работохолизма му, уникалните му организационни способности и най-вече големият му творчески талант, създал стотици незабравими песни, които ще останат в историята на българската популярна музика.

Снежана Петкова:
Той беше изключително обичaн човек. Понякога хората си мислеха, че е строг и не допуска всеки до себе си, изключително респектиращ. Но когато обикнеше някого – беше изключително всеотдаен и правеше всичко за него, което беше в състояние да направи.

Маргарита Хранова:
Той пишеше само хитови песни, изключително красиви, на високо художествено ниво.

Иван Стайков:
Аз познавам Найден, още преди да стане композитор. Той беше инженер в Радиото и беше съчинил първите си песни - великолепни и извънредно оригинални. Преди 2–3 години гледах негов невероятно блестящ спектакъл. Освен музиката – сценарият, сценографията и постановката също бяха негови. С изключение на текстовете на песните. Той имаше вярно, истинско виждане за събитията в България и в света.

Найден Андреев

© Снимка: архив БНР


Олга Михайлова:
Това е най-големият човек, когото съм срещала. Човек, родител, съпруг, музикант и приятел. Той е една вселена. Не знам дали някога през живота си ще имам възможността да се докосна до такъв мащаб, какъвто беше той. Ние се запознахме съвсем случайно – Методи Матакиев ме помоли да се срещна с Найден, защото му трябвал мецосопран за новото му произведение „Откровение”. Обясних, че с музика като неговата няма да се справя. Но Матакиев ми каза, че това е съвсем друг Найден Андреев. Запознахме се и той каза – слушай! И аз чух, това, което трябваше да чуя. Попита ме дали ми харесва. Казах му, че ми харесва. Даде ми нотите и в четири часа да бъда на запис!
В началото, може би първите два дни, мислех, че той няма да има това търпение. Изключително търпелив, изключително толерантен, изключителен човек. Пак казвам – щастлива съм, че Господ ме допря до този невероятен талант. Той беше и в същото време много раним. Много чувствителен човек с много голямо сърце.

Паскова (слушателка):
Маестрото ме спечели с предаването, което направи за Георги Минчев. Много ви моля в следващите дни да го пуснете това негово предаване. Бях във Военния театър, където той се качи на сцената и пя заедно с Маргарита Хранова. Основното, което ще запомня от него е, че беше сеяч. Той сееше народностна музика. Беше демократ, беше прогресивен човек…

Мандаринов (слушател):
...Това е един колос, който ние загубихме. Едва ли има друг такъв автор, който да е писал за всички жанрове… Искам само да напомня за хората, които го обичаха и уважаваха, че напоследък той се проявяваше като изключително добър политически анализатор и коментатор… Обичаше България. Той не искаше да допуска „некадърници” до българската култура, до българската телевизия, тъй като такива дават тон в живота на много хора, а това е вреда. Найден се бореше с такива хора, той беше една „ваксина”.

Найден Андреев

© Снимка: архив БНР


Дарина Маринова, от „Артефир”:
Всички знаят качествата му на голям талант , на голям композитор, на мениджър, но не знаят, че той беше, дори и от висотата на своя талант, член от екипа на програма „Христо Ботев”, наш колега, който контактуваше с всички. И на всички ни е мъчно за него. …Всъщност първата ни среща с Найден Андреев в програма „Христо Ботев” беше в това предаване. Той помоли някой набързо да му даде лирически текст, и аз написах нещо на коляно. То е съвсем кратко и така завършвам: „Отиде си някой. Непознат си отиде. И нямаше нищо за казване, нищо за плакане, нищо. Защо ли чувствам, че така сякаш някой е спрял по средата на думата. И само някаква пределна яснота в най-светлото на спомена”.

Етиен Леви:
…Аз ще допълня нещо за него – изключителното му чувство за хумор. Когато се виждахме, винаги ми казваше: „Бе, Етиенов, кажи някой нов виц, да създадем малко атмосфера…” Искам да кажа още нещо – цялото му творчество и всичко, което той е направил става с изключителната подкрепа не само на най-близките му приятели, съмишленици, колеги, а и с изключителната подкрепа на неговата съпруга Зоя и на прекрасната му дъщеря Андрианка, Ади, защото ако човек, един такъв талант като него няма тази подкрепа, няма как да стане! Начо, мир и светлина на душата ти, братко!


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Всички в джаза

Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик на ЮНЕСКО за междукултурен диалог и председател на Института за джаз "Телониъс Монк". Целта е да има ден, който да събира общности, формации, музиканти, школи, артисти, музикални историци и джаз..

публикувано на 30.04.24 в 16:43

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 май 2024 г.

1 май Свири Оркестърът на Минесота с диригент Осмо Венска. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 часа – Жозеф Болон дьо Сен-Жорж (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солистка: Карън Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), "Елегия: Плач от гроба". 3.50 часа – Густав..

публикувано на 30.04.24 в 07:50

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15