Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В утробата на кита или „Бунт в неделя” - Константин Павлов във времето на Радиотеатъра

Константин Павлов
Снимка: Валентина Петрова

Вестник „Вашингтон поуст” характеризира Константин Павлов по следния начин: „…един от най-даровитите интелектуалци, отказал да робува на комунистически режим, властвал в страната до 1989 година. Павлов успява да завоюва популярност въпреки тоталитарната цензура, забранявала публикуването му за период от цели 10 години, заради което творбите му са били разпространявани и четени нелегално”.

Още през 60-те години на миналия век, веднага след излизането на първите му стихосбирки „Стихове” и „Сатири” Павлов е обявен за враг на народа. Поезията му е забранена, книгите му не се издават повече от 12 години. Със своя сатиричен патос заклеймява социалистическата действителност, призовава към непокорство и свобода на духа, опълчва се срещу социалния фалш. Поезията му е лаконична, парадоксална и силна. Затова Константин Павлов е преследван, уволняван и изолиран, а стиховете му са обречени на забвение от бившата социалистическа върхушка. Повече от десетилетие те се разпространяват като апокрифна литература. Или както казва поетът, известен като големият мълчаливец на българската поезия, „повече от три десетилетия / бях в утробата на Кита”.

Освен поезия и сценарии, Константин Павлов е написал и пет пиеси - „Птици” (1968), „Бунт в неделя” (1968), „Древна трагедия” (1969)) и „Персифедрон” (1993). Две от тях - „Древна трагедия” и „Бунт в неделя” са реализирани по радиото.

„Бунт в неделя” е алегорична пиеса, която по неподражаемия константинпавловски начин разказва за състоянието на човек „в утробата на кита”. В постановката участват актьорите Татяна Лолова, Иван Иванов, Петя Силянова, Катя Паскалева, Асен Кисимов, Деса Красова. Режисьор на радиоспектакъла е Петър Дамянов.

неделя, 26 юни от 16.00 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02

Джони пред Микрофоните

Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..

публикувано на 25.04.24 в 16:26

И тъжно, и самотно

На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..

публикувано на 19.04.24 в 12:05

Нови поети в поредицата "Спасени думи"

През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..

публикувано на 05.04.24 в 08:05