Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Изплъзващият се дъх на античността като провокация за аудио

Снимка: Даниела Манолова

„Атолът“ е първата продукция в историята на Радиотеатъра и радиотеатъра в България, която смесва в единно аудиоповествование въображаеми и документални сцени. „Атолът“ е първата българска радиопиеса, за която за използвани определенията "радиофонична опера" и "полифония".

Като се основава на мита за Одисей, Атолът разглежда безумието на войната. Чрез изключителен микс на думи, звуци, музика и завладяващото използване на човешкия глас, пиесата създава радиофонична опера – свързваща пророчествата на нашите древни европейски герои с уязвимото съществувание на сегашното време.  

Сънят на Одисей може да бъде уловен в клопката на модерната сцена чрез мощта на единственото оръжие, с което те (авторите) разполагат – тяхното собствено френетично желание

Лаудацията на журито на фестивала PRIX EUROPA Берлин от 1999, което посочи „Атолът“ като „Най-добрата европейска радиодрама за годината“ и му връчи Grand Prix Europe – Berlin ’99.

20 години по-късно „Атолът“ продължава да е от онези творения на висшия пилотаж в радиоизкуството, които естествено провокират въпроса "Как", централния въпрос на всяка креативност. В „Атолът“ участват Жорета Николова, Таня Шахова, Снежина Петрова, Светлана Янчева, Анатоли Нечев, Мариан Бозуков, Димитър Мартинов, Петър Пейков, Владимир Пенев, Йосиф Шамли, Георги Тенев, Явор Гърдев, Асен Аврамов, Живко Марев, Николай Николов.


 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Илюстрация към „Разбойниците“ на Фридрих Шилер (литография)

Където е безпомощно желязото, там помага огънят...

„Вътрешната архитектоника налагаше да бъдат изобразени някои характери, които накърняват по-изтънчения усет за добродетелта и карат да се възбунтуват благочестивите ни нрави. Всеки творец, който рисува човека, по необходимост трябва да постъпи тъй, щом иска да даде вярно копие на действителния свят, а не някакви идеални порождения, не някакви..

публикувано на 05.06.20 в 13:11

Меланхолия на любовта

Записът на радиоадаптацията е осъществен през 1986 г., тя е дело на Петко Радилов, който е и режисьор на постановката, а преводът от английски език е на Григор Павлов. В ролите ще чуете гласовете на Цветана Манева и Явор Милушев. „Двама на люлката“ е дебютната постановка на родения през 1914 г. американски писател Уилям Гибсън и е поставена на Бродуей..

публикувано на 31.05.20 в 09:00

Картотеката на паметта

Тази неделя (31.05.) във времето за нощен радиотеатър, което започва 30 минути след полунощ, предстои да чуете пиесата „Картотека“ от полския поет и драматург Тадеуш Ружевич. Записът е направен през 1980 г., а зад него стои режисьорският тандем Казимеш Брац и Мими Нанчева. Актьорският състав е прекалено внушителен, за да го изброявам подробно,..

публикувано на 29.05.20 в 10:45
Актьорът Реймънд Бър в ролята на Пери Мейсън от сериала на телевизия CBS, 1961 г.

Няма отдих за Пери Мейсън

Пери Мейсън, адвокатът-детектив, се изявява в тази постановка на Радиотеатъра, реализирана през 1986 г. по драматизацията на Илиана Цветанова-Беновска и режисурата на Магда Мирчева в поредицата „Следа“. Както винаги, Пери е блестящ и успява да разкрие добре замаскирано убийство, което иска да спре построяването на увеселително заведение на брега на..

публикувано на 28.05.20 в 11:45

Пенчо Славейков и неговата „Кървава песен“

Пенчо Славейков е писателят, най-плътно приближил се до Нобеловата награда от всички, пишещи на български език. За жалост, смъртта му в Брунате, Италия (28.V.1912) прави така, че оттогава шансът за „български“ Нобел е все по-мержелеещ се и топящ се в океана на световната литература.  Но ако се беше случило, българската литература, а вероятно..

публикувано на 24.05.20 в 09:15