Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В Лиеж откриха оперния сезон с шедьовър на Джузепе Верди

Снимка: @operaliege

„Силата на съдбата“ бе заглавието, с което Кралската опера на Валония в Лиеж отвори врати за публика след едногодишно прекъсване, предизвикано от пандемията с коронавируса. Оперният театър преживя изключително тежък период не само поради факта, че всички постановки бяха анулирани за зрители, но и от внезапната кончина през февруари 2021 г. на артистичния директор Стефано Мадзонис ди Пралафера. Театърът загуби лидера си, който от 2007 г. с неспирна всеотдайност, любов и професионализъм издигна Лиежката опера сред водещите европейски театри. Бързо бе обявен конкурс за нов интендант и от октомври поста пое италианецът Стефано Паче, който в последните години бе начело на Операта в Триест. Заглавията в афиша този сезон са все още избрани от покойния Стефано Мадзонис ди Пралафера. В този ред на мисли „Силата на съдбата“ се вписа в турбулентния и пълен с изпитания период за колектива в Лиеж. Начело на постановъчния екип бе Джани Сантучи, работил като асистент на Пралафера в множество продукции в Лиеж.


Веднага след вдигането на завесата се запитах къде днес в Европа все още човек може да види исторически достоверна режисура, следваща до запетая либретото и замисъла на композитора. Постановката бе истинска наслада за окото, като интригата не бе осъвременена и зрителят не бе обременен от допълнителни ефекти и нововъведения. Сценографията на Гари МакКан отрази правдоподобно местата, на които се развива действието – от дома на маркиз Калатрава до интериора на манастира „Мадоната на ангелите“. Основното правоъгълно ядро на декора бе разделено на две части, които чрез пневматичен механизъм се придвижваха вертикално пред погледа на зрителя при вдигната завеса. Особено красива бе картината в двора на манастира с известния хор „La Vergine degli angeli“. Както винаги костюмите на Фернан Руиц бяха великолепни и детайлно изработени.


Изпълнителският състав в шестте централни партии бе на много високо ниво, без нито едно слабо звено. В изключително трудната роля на Леонора ди Варгас се изяви уругвайската певица Мария Хосе Сири, притежаваща лирико-спинтов глас с много топъл тембър. Вокалните трудности на партията не представляваха проблем за сопраното. В арията „Son giunta“ се почувства уплашената, бореща се за изкупление на греха си жена, докато прочутата молитва за душевен мир „Pace, pace“ порази със своята спокойна и плавна линия. В редица моменти Сири използва майсторски топли и меки динамики. Името на певицата получи световна известност след участието ѝ през 2016 г. в престижното откриване на сезона на Миланската Скала като Чо-Чо-Сан в „Мадам Бътерфлай“.

Роденият във Верона италиански лиричен баритон Симоне Пиацола изпълни партията на брата на Леонора – Дон Карлос. Певецът започна спектакъла с леки интонационни колебания, но в големите баритонови сцени след паузата Пиацола впечатли с великолепен Вердиев стил и перфектна техника на дишането. Голямата ария „Urna fatale“ прозвуча с хубаво легато и елегантност на линията. Баритонът успешно се присъедини към тенора във високия тон на финала на втория мъжки дует.


Публиката в Лиеж има удоволствието да види в ролята на Дон Алваро световноизвестния тенор Марсело Алварес – изключително опитен певец с дългогодишна кариера по най-големите световни сцени. Аржентинецът показа желязно сигурна техника, безупречна интонация. В неговото сценично превъплъщение се почувства страстната, буйна кръв на кралския перуански потомък. Вокалът на Алварес бе с голяма драматична наситеност, високият му регистър бе сигурен и широк.

Звездният състав включваше и името на прочутия италианец Микеле Пертузи като Падре Гуардиано. Басът бе много авторитетен както сценично, така и вокално с изразителен и подчертано благородно оцветен вокал. Връхна точка на вечерта за мен бе дългият дует на Гуардиано и Леонора, изпълнен от Пертузи и Сири с голямо вокално майсторство и палитра от душевни емоции.


И в двете характерни роли солистите бяха забележителни. Красивата грузинка Нино Сургуладзе, която преди няколко години плени публиката в Лиеж като Кармен, бе съблазнителна и весела Прециозила. С необходимата гъвкавост на гласа, мецосопраното се справи уверено с трънливите бравурни пасажи на ролята. Сургуладзе получи дълъг аплауз след завладяващия Ратаплан. Впечатляващ в другия комичен персонаж на Фра Мелитоне бе и Енрико Марабели – с кристално ясна дикция, релефен и драматично осмислен тон. Сценичното му присъствие също бе запомнящо се. Интересен бе дуетът на Гуардиано и Мелитоне пред манастирските врати – рядко срещан номер за бас профундо и бас буфо. Убедителен Трабуко бе и лиричният тенор Максим Мелник, с неустоимата весела ариета „A buon mercato“.


Оркестърът бе в ръцете на италианския диригент Ренато Палумбо, който сигурно ръководи спектакъла с умерени, равномерни темпа. Маестрото подчерта по-скоро лиричната страна на Вердиевата партитура и в много моменти прозвучаха прекрасни меки динамики. Инструменталните сола бяха много акуратни. Ренато Палумбо избра оркестъра да има сигурна, но предимно съпровождаща роля на вокалните майстори, вместо да го превърне в ярък, драматичен образ. Участието на хора на Операта в Лиеж, подготвен от Денис Сегонд, също допринесе за успеха на представлението. Особено се открои мъжкият, монашески хор с изумителни пианисими.




Снимки: Opéra Royal de Wallonie-Liège

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Надпяване" – фолклорната класация на програма "Христо Ботев", май 2024

В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 09.05.24 в 10:33

Започва Музикалният фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща"

XV Международен фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща" е част от Културния календар на Община Пловдив. Пролетното издание тази година започва на 12 май и ще продължи до края на месец юни. Артистичният директор Мила Павлова и нейният екип, подкрепени от Министерството на културата, Община Пловдив и фондация "Музикартисимо", за пореден път..

публикувано на 08.05.24 в 12:45
Orchestre tout puissant Marcel Duchamp

Всемогъщият оркестър "Марсел Дюшан" в София

Афробийт , (пост)пънк , авангарден поп , инди-джаз … каквото и да кажем за музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp (или Всемогъщия оркестър "Марсел Дюшан"), ще е хем точно в целта, хем крайно недостатъчно. Възникнал преди 18 години в независим скуот (завзето градско пространство) в Женева, днес Оркестърът наброява 12 души с две..

публикувано на 07.05.24 в 19:52
Проф. Пламен Джуров

Проф. Пламен Джуров – един диригент, една епоха

През последните близо 50 години името на проф. Пламен Джуров се утвърждава като емблема и запазена марка за висше художествено майсторство в извайването на музикалната тъкан чрез висока ерудиция, богата душевност, себеотдаденост на любимото изкуство – музиката, винаги търсещ нови пътища и неизследвани хоризонти, вдъхновен експериментатор и не на..

публикувано на 07.05.24 в 08:33
Чик Кърия и Пако де Лусия - двама приятели и двама от

Приказни сюжети в развитие

От 7 май (02:00-03:00), в три последователни нощи по същото време започва "Музиката, която обичам" с нов (стар иначе) водещ - може и да го разпознаете на една от снимките. В мини-поредици за поне по месец и нещо ви очаква за начало следното: 7.5 - Вторник е времето, посветено на артистите, първи повярвали в новото (април 1993) предаване на Програма..

публикувано на 06.05.24 в 23:08