Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Брюксел аплодира Моцартовия импулс на Лейф Уве Андснес

Лейф Уве Андснес
Снимка: Gregor Hohenberg/bozar.be

Въпреки влошаващата се епидемиологична обстановка в Белгия, музикалният живот в сърцето на Европа все пак продължава. Дворецът на изящните изкуства BOZAR в Брюксел бе домакин на мини-фестивал с участието на Камерния оркестър „Малер“ и норвежкия пианист Лейф Уве Андснес, който също така дирижира състава от рояла.

В три поредни вечери – от 19 до 21 ноември, музикантите изпълниха творби на Волфганг Амадеус Моцарт. Събитието е част от тригодишен проект, озаглавен „Импулсът Моцарт 1785/1786“, в който фокусът е върху произведения, написани в този изключително плодотворен за гениалния австрийски композитор виенски период. Замисълът включва множество концерти в Европа, както и два компактдиска, първият от които вече излезе на пазара през май тази година.

Кристиане Карг
Посетих концертите на 20 и 21 ноември. Първата вечер бе открита с Клавирния концерт № 23 в Ла мажор, в който Андснес изпълни с голямо чувство и финес известното Adagio – една от най-мрачните страници в творчеството на Моцарт. Тъгата бе само временна и последвалото Allegro assai прозвуча с голяма енергия и виртуозност. В програмата участва и немската певица Кристиане Карг, която изпълни красивата концертна ария „Ch'io mi scordi di te“. Сопраното притежава великолепен лиричен глас и перфектна техника. Карг поднесе релефно речитатива, след което, съпроводена от Андснес на пианото, извая кантиленната част с шлифован, богат и мек вокал. Аз свързвам името на певицата с Европейския концерт на Берлинската филхармония на 1 май миналата година в разгара на първата ковид вълна и смразяващата атмосфера на празната зала. Тогава общо 15 музиканти изсвириха аранжираната за камерен състав Четвърта симфония на Густав Малер под палката на Кирил Петренко, а Кристиане Карг изпя много въздействащо сопрановото соло, описващо прелестите на небесния живот.

След паузата в BOZAR прозвуча един малък шедьовър – „Масонска траурна музика“, написан от Моцарт като член на масонската ложа в памет на двама негови събратя от организацията. Оркестърът изпълни тази специална творба с голяма тържественост и наситен, тъмно обагрен щрайх. Произведението тече пет минути в тоналност до минор, за да завърши с многозначителен мажорен акорд.

Камерният оркестър „Малер“
В интервю за проекта Лейф Уве Андснес споделя: „През 1785 и 1786 година става нещо необикновено в клавирния жанр. В музиката на Моцарт се усеща новаторство, свежа енергия и широта. Тогава се посяват семената на романтичния концерт за пиано, развит по-късно от Бетовен и последователите му“. Действително, последният концерт от вечерта – № 24 в до минор, прозвуча с подчертан романтичен патос. В него солист и оркестър се превърнаха в едно неразделно цяло. На бис норвежецът подари на публиката елегантно изпълнение на Рондо в Ре мажор.

Камерният оркестър „Малер“ е основан през 1997 г. и включва 45 музиканти от 20 държави. Важна роля в развитието на състава играят основателят му Клаудио Абадо и британският диригент Даниел Хардинг. Оркестърът няма постоянно седалище, а се събира за определен проект и води номадски начин на живот. Изключително приятно бе да се наблюдава ентусиазмът, вдъхновението и сплотеността, с които музикантите свиреха пред брюкселката публика. Те дори приятелски се прегърнаха след края на концерта.

На следваща вечер оркестърът, воден от концертмайстора Матю Тръскот изсвири Симфония № 38 в Ре мажор „Пражка“. В нея музикантите впечатлиха с голям устрем, виртуозност, драматична интензивност, ярки динамични контрасти. Звукът на струнната група бе кристално чист. В заключителните два клавирни концерта – № 20 в ре минор и № 21 в До мажор, Андснес и оркестърът отново демонстрираха хармоничен, елегантен и пълноправен диалог. Тридневният Mоцартов празник завърши подобаващо, с така нужното ни днес оптимистично и жизнерадостно Allegro vivace.

Снимки: Gregor Hohenberg, Gisela Schenker, Molina Visuals

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Надпяване" – фолклорната класация на програма "Христо Ботев", май 2024

В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 09.05.24 в 10:33

Започва Музикалният фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща"

XV Международен фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща" е част от Културния календар на Община Пловдив. Пролетното издание тази година започва на 12 май и ще продължи до края на месец юни. Артистичният директор Мила Павлова и нейният екип, подкрепени от Министерството на културата, Община Пловдив и фондация "Музикартисимо", за пореден път..

публикувано на 08.05.24 в 12:45
Orchestre tout puissant Marcel Duchamp

Всемогъщият оркестър "Марсел Дюшан" в София

Афробийт , (пост)пънк , авангарден поп , инди-джаз … каквото и да кажем за музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp (или Всемогъщия оркестър "Марсел Дюшан"), ще е хем точно в целта, хем крайно недостатъчно. Възникнал преди 18 години в независим скуот (завзето градско пространство) в Женева, днес Оркестърът наброява 12 души с две..

публикувано на 07.05.24 в 19:52
Проф. Пламен Джуров

Проф. Пламен Джуров – един диригент, една епоха

През последните близо 50 години името на проф. Пламен Джуров се утвърждава като емблема и запазена марка за висше художествено майсторство в извайването на музикалната тъкан чрез висока ерудиция, богата душевност, себеотдаденост на любимото изкуство – музиката, винаги търсещ нови пътища и неизследвани хоризонти, вдъхновен експериментатор и не на..

публикувано на 07.05.24 в 08:33
Чик Кърия и Пако де Лусия - двама приятели и двама от

Приказни сюжети в развитие

От 7 май (02:00-03:00), в три последователни нощи по същото време започва "Музиката, която обичам" с нов (стар иначе) водещ - може и да го разпознаете на една от снимките. В мини-поредици за поне по месец и нещо ви очаква за начало следното: 7.5 - Вторник е времето, посветено на артистите, първи повярвали в новото (април 1993) предаване на Програма..

публикувано на 06.05.24 в 23:08