Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Лулу“ на Албан Берг и Кшищоф Варликовски – горчив реквием за един ангел

7
Снимка: Simon Van Rompay

Два бяха акцентите във възобновената след девет години продукция на „Лулу“ на Албан Берг в Кралския театър „Ла Моне“ в Брюксел – динамичната режисура на Кшищоф Варликовски и участието на канадската певица Барбара Ханиган в трудната централна роля. Творбата описва историята на загадъчна млада жена на име Лулу, която извървява пътя на падението от богато издържана любовница сред виенския хайлайф до проститутка по улиците на Лондон. Интересна характеристика на главната героиня прави австрийският писател Карл Краус, съвременник на Берг: „Лулу унищожава всички, защото всички унищожават нея. Тя е жена, която никога не може да слугува на своя притежател и може да се извиси само чрез свободата си“.


Операта е базирана върху две пиеси на Франк Ведекинд – „Земният дух“ и „Кутията на Пандора“. Албан Берг сам създава либретото и работи върху операта в продължение на седем години до неочакваната си смърт през 1935, завършвайки само първите две действия. В този си вид творбата се играе десетки години. Едва след смъртта на вдовицата на автора – Хелене Берг, през 1979 в Парижката опера Пиер Булез дирижира завършеното от австрийския композитор Фридрих Церха трето действие. Тази окончателна версия се игра и в Брюксел.


Полският режисьор Варликовски интерпретира възхода и падението на Лулу като горчив реквием в памет на един ангел - като референция и към цигулковия концерт на Берг със същото послание. Това произведение също присъстваше в афиша на Ла Моне през ноември със солист Рено Капюсон. Действието във версията на Варликовски протича в съвременен оживен метрополис. Декорът – дело на Малгожата Шчешниак, представлява станция на метрото с два големи ескалатора. На този градски кръстопът се преплита житейския път на Лулу с редица персонажи: учен, амбициозен художник, вестникарски издател, музикант, атлет и ексцентрична графиня. Всички те стават жертва на фаталното ѝ влияние. Младата жена от дете мечтае да стана балерина. В началото на представлението Лулу непрекъснато ходи с балетни пантофки, на палци. Ранената ѝ артистична амбиция лежи в основата на разрушителната ѝ сила. Успоредно с основното действие зрителят проследява и ежедневието на деца от балетно училище. Устремът и невинността на тези млади създания контрастира остро с корумпирания свят на възрастните, доминиран от сексуално напрежение, стремеж за власт и пари. Първо действие завършва с мълчалив соло танц на балерина, чийто класически балетен език се разпада на нервни, конвулсивни движения – това е краят на детската мечта на Лулу. Солото бе страхотно изпълнено от Розалба Торес Гуереро. Постановката засяга и теми като съдбата на сама жена сред доминирания от мъже висш артистичен свят. Седмото изкуство е винаги част от режисьорския почерк на Варликовски. И сега на заден план текат кадри с известни фатални жени от класически филми.


Спектакълът на 18 ноември бе последен от серията, като беляза прощаването на Барбара Ханиган с емблематичната за нея роля на Лулу. Рядко в оперния театър може да се види такова завършено артистично постижение във всяко отношение – вокално, сценично, емоционално и дори физически. Мечтата на Лулу да стане балерина резултира в множество хореографирани сцени. В първо действие героинята почти непрекъснато ходи с балетни пантофки, на палци, като едновременно и пее. За това необикновено предизвикателство певицата отбелязва: „Това е един тричасов акробатичен маратон. Когато преди девет години трябваше да пея на палци, чувствах както еуфория, така и болка. В свободните си дни едва ходех. Тогава бях на 41, а сега съм на 50. Осъзнавам, че трябва да живея като монах и да съм много внимателна какво правя във времето между представленията. Ужасена съм, но знам, че Лулу ще ми помогне, тя ще ми даде сили“. Освен вокалната, Барбара Ханиган се радва и на успешна кариера като диригент, с особен акцент в работата си върху произведения от съвременни автори. Тя е участвала в световните премиери на 85 творби.


Операта „Лулу“ съдържа значителен брой действащи лица. Ще се огранича да спомена имената на най-важните от тях. Известният датски баритон Бо Сковхус бе впечатляващ вокално и физически като издателя Доктор Шьон и Джак Изкормвача. Синът на Доктор Шьон – музикантът Алва, бе интерпретиран от лиричния тенор Тоби Спенс. Басът Павло Хунка се изяви в ролята на енигматичния старец Шиголх. Райнер Трост бе художникът Валтер Шварц и симетричната в последната сцена партия на Тъмнокожия. Мецосопраното Наташа Петрински бе силно влюбената в Лулу графиня Гешвиц. Творбата завършва с нейните реплики: „Лулу мой ангел. Искам да те видя още веднъж. Аз съм завинаги до теб“.

Оркестърът на „Ла Моне“, ръководен от Ален Айтиноглу се справи с чест с изключително комплексната, изпълнена с предизвикателства партитура. Въпреки, че в „Лулу“ Албан Берг използва суровата додекафонична композиционна техника, като цяло творбата има по-романтичен характер в сравнение с предшественика си „Воцек“.


Снимки: Simon Van Rompay



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Надпяване" – фолклорната класация на програма "Христо Ботев", май 2024

В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 09.05.24 в 10:33

Започва Музикалният фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща"

XV Международен фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща" е част от Културния календар на Община Пловдив. Пролетното издание тази година започва на 12 май и ще продължи до края на месец юни. Артистичният директор Мила Павлова и нейният екип, подкрепени от Министерството на културата, Община Пловдив и фондация "Музикартисимо", за пореден път..

публикувано на 08.05.24 в 12:45
Orchestre tout puissant Marcel Duchamp

Всемогъщият оркестър "Марсел Дюшан" в София

Афробийт , (пост)пънк , авангарден поп , инди-джаз … каквото и да кажем за музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp (или Всемогъщия оркестър "Марсел Дюшан"), ще е хем точно в целта, хем крайно недостатъчно. Възникнал преди 18 години в независим скуот (завзето градско пространство) в Женева, днес Оркестърът наброява 12 души с две..

публикувано на 07.05.24 в 19:52
Проф. Пламен Джуров

Проф. Пламен Джуров – един диригент, една епоха

През последните близо 50 години името на проф. Пламен Джуров се утвърждава като емблема и запазена марка за висше художествено майсторство в извайването на музикалната тъкан чрез висока ерудиция, богата душевност, себеотдаденост на любимото изкуство – музиката, винаги търсещ нови пътища и неизследвани хоризонти, вдъхновен експериментатор и не на..

публикувано на 07.05.24 в 08:33
Чик Кърия и Пако де Лусия - двама приятели и двама от

Приказни сюжети в развитие

От 7 май (02:00-03:00), в три последователни нощи по същото време започва "Музиката, която обичам" с нов (стар иначе) водещ - може и да го разпознаете на една от снимките. В мини-поредици за поне по месец и нещо ви очаква за начало следното: 7.5 - Вторник е времето, посветено на артистите, първи повярвали в новото (април 1993) предаване на Програма..

публикувано на 06.05.24 в 23:08