Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Директно от зала „България“ – диригентката Диляна Лазарова дебютира с радиосимфониците

петък, 1 април, начало 19 часа

Снимка: delyanalazarova.com

След доста впечатляващи изяви и награди, сред които и наградата от първото издание на конкурса за млади диригенти „Сименс – Хале“ в Манчестър през 2020 година, талантливата българска музикантка Деляна Лазарова, която гради успешна кариера в чужбина, дебютира като диригент и на родна сцена. Този петък тя ще застане начело на един от най-престижните състави у нас – Симфоничния оркестър на Българското национално радио – с програма, която самата тя определя като „много любима“: Концерт за виолончело и оркестър от Едуард Елгар (солист е Джонгхеон Нам, победител в първия международен конкурс „Алегра“ в Русе през 2021), „Поема“ от Марин Големинов и Сюита из балета „Жар-птица“ от Игор Стравински.

Деляна Лазарова е родена в Пловдив, завършва НУМТИ „Добрин Петков“, със специалност цигулка в класа на Виолета Стоянова. Продължава образованието си в Държавния университет на Луизиана, а след това се насочва към оркестрово дирижиране в Университета по изкуствата в Цюрих, Швейцария. Печели Наградата за дирижиране на името на Джеймс Конлън в престижния Музикален фестивал в Аспен, Международния диригентски конкурс на NRTA и стипендията за дирижиране на Бруно Валтер на Фестивала за съвременна музика в Кабрильо, Калифорния (2017 и 2018 ). Лауреат е на първия Конкурс за диригенти на националните радио и телевизия на Албания.

След победата на Първия международен конкурс за млади диригенти „Сименс – Хале“ е назначена за асистент-диригент на сър Марк Елдър в Оркестър „Хале“ – Манчестър, където ѝ е поверено откриването на новия сезон 2022/2023, а също така е и Музикален директор на младежкия оркестър „Хале“. Заставала е на диригентския пулт на престижни оркестри в Съединените щати, Европа и Азия, а през този сезон дирижира Националния оркестър на Франция, където е асистент на Кристиан Мачелару.

Виолончелистът Джонгхеон Нам е роден през 1993 в Инчеон (Южна Корея). Започва да свири на виолончело на шестгодишна възраст, а малко по-късно постъпва в Музикалното училище към Санктпетербургската държавна консерватория „Римски-​Корсаков“ при професор Елена Дернова. След завръщането си в Корея учи в Корейския национален университет по изкуствата. Една от новоизгряващите зведи, Джонгхеон Нам е носител на първа награда и два специални приза от Allegra International Competition в България, организиран от Allegra Festival and Academy, Първа награда в „Конкурса на Музикалната асоциация на Корея“, Първа награда в Конкурса „Strad“ и др.

Концертът за виолончело и оркестър в ми минор, оп. 85 на Едуард Елгар е последното значимо произведение на композитора. Създаден непосредствено след Първата световна война, той е своеобразен отзвук на страданията, които тя причинява на света. Неслучайно редица изследователи правят паралел между този концерт и знаменития „Военен реквием“ на Бенджамен Бритън. Първото представяне на творбата пред публика е на 27 октомври 1919 година. Изпълнители са Феликс Салмонд и Лондонският симфоничен оркестър под диригентството на самия автор. Поради недостатъчното количество репетиции обаче, премиерата на концерта е провал, и по тази причина той е забравен за дълго време. Едва 40 години по-късно – през 1962, след триумфалното изпълнение на Жаклин Дю Пре, творбата добива широка известност и влиза трайно в репертоара на най-големите виолончелисти по света.

С този свой концерт Елгар сякаш се завръща отново към музикалния стил от времето на своята младост – към традициите на Чайковски, Дворжак и Григ. Той се отличава от предишните му творби със своята строгост на тона и неизменната сериозност. Концертът е в 4 части, чиято обща продължителност е около 30 минути.

Творчеството на Марин Големинов е неотменна и важна част от българската класика. Талантлив композитор, критик, диригент и преподавател, Академик Марин Големинов е между най-добрите оркестратори в историята на българската музика. Емблематични са неговите „Симфонични вариации по тема от Добри Христов“, „Пет скици за струнен оркестър“, Концерт за струнен квартет и струнен оркестър, „Малка сюита за соло цигулка“, „Три песни по картини на Майстора“, а също така – оперите „Зографът Захарий“ и „Тракийски идоли“ и балетът „Дъщерята на Калоян“. Симфоничната„Поема“ , макар да е сред по-рядко изпълняваните му творби, се отличава с богата и красива мелодичност и известно родство с бетовеновата идея за развитие от мрака през трудностите - към светлината.

Едноактният балет „Жар-птица“ на Игор Стравински е създаден през 1910 година по инициатива на Сергей Дягилев за неговите „Руски сезони“ . Идеята да поръча „Жар-птица“ точно на Стравински, идва наум на Дягилев по време на концерт, на който се изпълнява едно от първите произведения на композитора – „Фойерверк“. „Сред публиката тази творба нямаше особен успех – пише Фокин – но и Дягилев, и аз бяхме очаровани от тази музика. В нея имаше точно това, което ни трябваше за „Жар-птица“ – тази музика гореше, блестеше, хвърляше искри. Точно това ми беше нужно за огнения образ в балета“...

Стравински с увлечение се захваща за работа, в тясно сътрудничество с Фокин. По това време Дягилев със своята трупа се намира в Петербург и композиторът му дава музиката на части, а Фокин незабавно поставя танците. Балетът е завършен в срок и трупата се отправя в Париж, където след кратък отдих от напрегната работа пристига и Стравински. Премиерата на „Жар-птица“ е на 25 юни 1910 година на сцената на „Grand Opera“ в Париж. На нея присъства цялото висше парижко общество: Марсел Пруст, Жан Жироду, Пиер Клодел, Морис Равел, Клод Дебюси, Флоран Шмит, Мануел де Файя. Успехът е колосален. За един ден никому неизвестният до този момент руски композитор се превръща в знаменитост.

Концертът се излъчва директно по програма „Христо Ботев“ на 1 април от 19 часа.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Започва Музикалният фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща"

XV Международен фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща" е част от Културния календар на Община Пловдив. Пролетното издание тази година започва на 12 май и ще продължи до края на месец юни. Артистичният директор Мила Павлова и нейният екип, подкрепени от Министерството на културата, Община Пловдив и фондация "Музикартисимо", за пореден път..

публикувано на 08.05.24 в 12:45
Orchestre tout puissant Marcel Duchamp

Всемогъщият оркестър "Марсел Дюшан" в София

Афробийт , (пост)пънк , авангарден поп , инди-джаз … каквото и да кажем за музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp (или Всемогъщия оркестър "Марсел Дюшан"), ще е хем точно в целта, хем крайно недостатъчно. Възникнал преди 18 години в независим скуот (завзето градско пространство) в Женева, днес Оркестърът наброява 12 души с две..

публикувано на 07.05.24 в 19:52
Проф. Пламен Джуров

Проф. Пламен Джуров – един диригент, една епоха

През последните близо 50 години името на проф. Пламен Джуров се утвърждава като емблема и запазена марка за висше художествено майсторство в извайването на музикалната тъкан чрез висока ерудиция, богата душевност, себеотдаденост на любимото изкуство – музиката, винаги търсещ нови пътища и неизследвани хоризонти, вдъхновен експериментатор и не на..

публикувано на 07.05.24 в 08:33
Чик Кърия и Пако де Лусия - двама приятели и двама от

Приказни сюжети в развитие

От 7 май (02:00-03:00), в три последователни нощи по същото време започва "Музиката, която обичам" с нов (стар иначе) водещ - може и да го разпознаете на една от снимките. В мини-поредици за поне по месец и нещо ви очаква за начало следното: 7.5 - Вторник е времето, посветено на артистите, първи повярвали в новото (април 1993) предаване на Програма..

публикувано на 06.05.24 в 23:08
Концертгебау оркестър

Кантатно-ораториална вечер с духовна музика

В навечерието на Възкресение Христово ви предлагаме вечер с кантатно-ораториална музика от Специалния ден на Еврорадио, посветен на Страстната седмица и Възкресение Христово: Концерт от Амстердам с участието на солисти, Смесения хор на Нидерландското радио и Кралския Концертгебау оркестър с диригент Тревър Пинък. В програмата звучи "Йоханес..

публикувано на 04.05.24 в 07:05