В оперната вечер ще слеем в едно миналото и настоящето. Настоящето, защото ще бъдем с една от най-емблематичните ни оперни певици. Миналото – благодарение на записите, които съхраняваме в нашата фонотека и благодарение на които ще се върнем десетилетия назад, за да проследим сценичните ѝ превъплъщения. От 20 часа до полунощ ще бъдем с изкуството на Анна Томова-Синтова.
През октомври 2018 г. в Националната музикална академия се проведе за четвърти път майсторски клас. Осем млади певци се срещнаха и работиха с голямата оперна певица. С всеки един тях госпожа Синтова изработваше в детайли арията, разказваше за ситуацията от операта, в която се явява тази ария, за стила, за времето, припомняше някои забележки на големи диригенти и режисьори, с които е работила, припомняше и свои лични преживявания и трудности, които е срещала, ако арията е била интерпретирана от нея самата. Незабравима седмица не само за активните участници в майсторския клас, но и за всички, които намериха време да бъдат в залата на Академията.
След това настъпи пандемията, но голямата певица не спря да се грижи за своите колеги. Чрез интернет тя работи с оперните певци в софийската опера върху партиите в новите постановки на оперите на Рихард Щраус "Електра" и "Ариадна на Наксос".
По време на този майсторски клас се срещнах с Анна Томова-Синтова, която прие да поговорим за важните срещи и за ролите определили пътя ѝ по най-големите оперни сцени по света. Тази вечер ще ви водят разказите ѝ.
Ще чуете фрагменти от няколко опери на Верди:
• "Дон Карлос", запис от 15 юни 1987 г. – откриване на "Варненско лято" с Варненската филхармония, диригент Иван Маринов;
• "Набуко", запис от 19 януари 1969 г. в Софийската опера с диригент Руслан Райчев;
• "Аида", спектакъл в София от 1979 г., диригент Руслан Райчев;
• "Травиата", запис от 1988 г. с хор и оркестър на Софийската опера, диригент Руслан Райчев;
• "Реквием", от 1984 г. с хор на Софийската опера, Зингферайн Виена и Виенската филхармония, диригент Херберт фон Караян;
• "Танхойзер" на Вагнер от 29 ноември 1983 г. от "Фестивала на оперното и балетно изкуство" в Стара Загора, диригент Руслан Райчев;
• "Евгений Онегин" на Чайковски от 05.06.1975 г. от "Софийски музикални седмици" с оркестъра на Софийската опера, диригент Недялко Недялков;
• "Дон Жуан" на Моцарт от 27 януари 1976 г. спектакъл на Софийската опера, диригент Михаил Ангелов;
• "Тоска" на Пучини от 1995 г. с хора и оркестъра на Старозагорската опера, диригент Димитър Димитров;
• "Сътворението" на Хайдн запис от 1988 г. със смесен хор "Родина", Русе, хормайстор Васил Арнаудов, Фестивален симфоничен оркестър, диригент Емил Чакъров.
Както и фрагменти от две концертни изпълнения:
• "Четири последни песни" на Рихард Щраус, запис от "Мартенски музикални дни", Русе – 31 март 1999 г., със Софийската филхармония, диригент Емил Табаков.
• Рецитал с арии от опери на Рихард Щраус от 1996 г., с оркестъра на Софийската опера, диригент Йохан Арнел.
Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик на ЮНЕСКО за междукултурен диалог и председател на Института за джаз "Телониъс Монк". Целта е да има ден, който да събира общности, формации, музиканти, школи, артисти, музикални историци и джаз..
1 май Свири Оркестърът на Минесота с диригент Осмо Венска. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 часа – Жозеф Болон дьо Сен-Жорж (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солистка: Карън Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), "Елегия: Плач от гроба". 3.50 часа – Густав..
В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
СУ "Св. Климент Охридски" открива нова интердисциплинарна магистърска програма по астробилогия . За целите и възможностите, които предлага специалността,..
Един снимачен миг – в "Артефир" ставаме част от работния процес на режисьора Стефан Командарев върху най-новия му филм с работно заглавие "Made in..
Гражданският журналист е новият публичен "дезинформатор" . Такова определение дава Силвия Недкова, журналистка от сайта "Площад Славейков". Защо? Защото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg