Реномираният френски ансамбъл "Пигмалион" гостува на 20 октомври в Двореца на изящните изкуства Bozar в Брюксел с интересна и стилна програма, озаглавена "Моят сън". Концертът бе дирижиран от Рафаел Пишон - основател и ръководител на състава, включващ оркестър и хор. В изпълнението участва и бележитият френски баритон Стефан Дегу. Съдържанието на програмата е вдъхновено от енигматично писмо, което Франц Шуберт пише една сутрин през 1822 г. В текста оживяват всичките душевни вълнения на композитора - неговото скитничество, самота, утеха, любовно разочарование. Брат му Фердинанд Шуберт определя написаното като "Моят сън". В него разказвачът е прогонен два пъти от бащиния си дом. Шуберт споделя: "Дълги години пеех песни. Когато исках да възпея любовта, тя се превръщаше в мъка. А като пеех за скръбта, тя ставаше любов". Вдъхновени от тези редове, Рафаел Пишон и музикантите на "Пигмалион" създават романтично платно, включващо както забравени музикални страници, така и утвърдени шедьоври на Шуберт, Вебер и Шуман.
Концертът бе в три части. Първата, наречена "Плач", започна с Coronach - четвъртото от седем песнопения за женски хор, написано от Шуберт по текст от "Жената от езерото" на Уолтър Скот. Изразителните женски гласове оплакват смъртта на Дънкан. Coronach е традиционна погребална песен в Шотландия и Ирландия, изпълнявана от певци или свирена на гайда. Баритонът Стефан Дегу изпълни две арии - първата бе от незавършената и забравена оратория на Шуберт "Лазар". Втората бе спокойната, тъжна песен за небесната девойка от операта "Алфонсо и Естрела". В този откъс бащата на главния герой – Фролиа, разказва печалната история на ловджия, примамен от прелестите на девойка във фаталния капан на илюзорен замък. Дегу изпълни песента с хубаво легато и впечатли с мек, топъл вокал, завиден гласов обем и солидна техника.
Ансамбъл "Пигамлион" е основан през 2006 г. от Рафел Пишон по време на следването му в Парижката консерватория. Съставът е специализиран най-вече в изпълнението на барокова музика. Оркестрантите свирят на оригинални исторически инструменти. Миналият сезон "Пигмалион" бе резидентен състав на престижната Филхармония на Есен. Там музикантите изнесоха седем концерта, сред които бе и тематичната програма "Животът на Христос", включваща кантати на Йохан Себастиан Бах. В началото на този сезон те участваха и в новата постановка на "Лакме" на Делиб в Парижката Опера Комик. За име на ансамбъла служи известният скулптор от гръцката митология Пигмалион, създаващ прекрасни статуи от слонова кост. Той е най-известен с това, че се влюбва в едно от своите творения.
47-годишният френски певец е сред най-успешните баритони днес. Репертоарът му е изключително разнообразен и включва творби от Клаудио Монтеверди до Оливие Месиен. Стефан Дегу се чувства удобно както в оперни роли, камерни рецитали, така и в кантатно-ораториални творби. В началото на следващата година баритонът ще се завърне в Брюксел за централната роля в "Евгений Онегин" на Чайковски.
В последната част от концерта, озаглавена "Смърт и преображение", Дегу ни пренесе в небесното царство с арията на Доктор Марианус "Как волният простор духа омая" от третата част на "Сцени из Гьотевия Фауст" на Шуман. През целия концерт бях най-силно впечатлен от плавната, елегантна във всички динамики вокална емисия на певеца; перфектно изравнен глас във всички регистри. Райската атмосфера допълниха и два красиви фрагмента - нежната мелодия на хора "Блажен и спокоен" от ораторията "Лазар" и псалмът "Бог е моят пастир" на Шуберт, в който в съпровод на арфа женските гласове ни пренесоха в друго измерение. На бис Стефан Дегу подари на сравнително малобройната, но ентусиазирана публика в Bozar рафинирано изпълнение на Песента към Вечерницата от "Танхойзер" на Вагнер. Музикантите от "Пигмалион" записаха творбите от програмата на "Моят сън" тази година, а компактдискът излезе на пазара в началото на октомври.
XV Международен фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща" е част от Културния календар на Община Пловдив. Пролетното издание тази година започва на 12 май и ще продължи до края на месец юни. Артистичният директор Мила Павлова и нейният екип, подкрепени от Министерството на културата, Община Пловдив и фондация "Музикартисимо", за пореден път..
Афробийт , (пост)пънк , авангарден поп , инди-джаз … каквото и да кажем за музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp (или Всемогъщия оркестър "Марсел Дюшан"), ще е хем точно в целта, хем крайно недостатъчно. Възникнал преди 18 години в независим скуот (завзето градско пространство) в Женева, днес Оркестърът наброява 12 души с две..
През последните близо 50 години името на проф. Пламен Джуров се утвърждава като емблема и запазена марка за висше художествено майсторство в извайването на музикалната тъкан чрез висока ерудиция, богата душевност, себеотдаденост на любимото изкуство – музиката, винаги търсещ нови пътища и неизследвани хоризонти, вдъхновен експериментатор и не на..
От 7 май (02:00-03:00), в три последователни нощи по същото време започва "Музиката, която обичам" с нов (стар иначе) водещ - може и да го разпознаете на една от снимките. В мини-поредици за поне по месец и нещо ви очаква за начало следното: 7.5 - Вторник е времето, посветено на артистите, първи повярвали в новото (април 1993) предаване на Програма..
В навечерието на Възкресение Христово ви предлагаме вечер с кантатно-ораториална музика от Специалния ден на Еврорадио, посветен на Страстната седмица и Възкресение Христово: Концерт от Амстердам с участието на солисти, Смесения хор на Нидерландското радио и Кралския Концертгебау оркестър с диригент Тревър Пинък. В програмата звучи "Йоханес..
"Бургас е магия и кауза", казва в "Нашият ден" директорът на Регионалната библиотека "Пейо Яворов" и Центъра за съвременно изкуство – Яна Кършийска ...
Афробийт , (пост)пънк , авангарден поп , инди-джаз … каквото и да кажем за музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp (или Всемогъщия..
В навечерието на Великден "Арт Клуб Дипломат" и галерия "Средец" откриха изложба с непоказвани творби в памет на големия художник и скулптор Ставри..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg