Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Виенските симфоници предлагат Брамсова програма в Концертхаус

Снимка: @wienersymphoniker

"Брамс е залегнал в ДНК-то на Виенските симфоници!". С тези думи Барбара Рет откри концерта на 26-и февруари в рамките на цикъла "Матинета на Виенските симфоници", както и с уводни обяснения на програмата към публиката в голямата зала на Концертхаус във Виена. Рет е с докторска степен по германистика и романистика и започва журналистическата си кариера в Австрийското национално радио още в ученическите си години. Известна е и с работата си в Австрийската национална телевизия за различни културни предавания.

В програмната книжка оркестърът осведомява, че главният диригент на Виенските симфоници, Андре Ороско-Естрада е напуснал състава. Също така Виенските симфоници изказват благодарност на родения в Амстердам Яап фан Цведен, шеф-диригент на Ню-Йоркските филхармоници и почетен член на Дружеството на Концертхаус Виена за това, че е поел ръководството и на двата концерта от 24-и и 26-и февруари във Виена с планираната вече програма: Трета и Четвърта симфонии на Брамс. Тук трябва да добавим, че в концертната програма за актуалния сезон на Виенските симфоници са били планирани всичките четири симфонии по времето на Естрада, но първата и втората са били дирижирани от Пабло Херас-Касадо през януари. Да се намери нов шеф-диригент на Виенските симфоници се оказва една доста трудна за решение задача.

За разлика от Първата симфония с нейната Бетовенова драматургия, както и Втората симфония с богатството на нюанси и сенки, които надхвърлят пасторално-класицистичния основен тон, Третата и Четвъртата симфонии на Брамс предлагат нови възможности за развитие на симфоничния жанр след Бетовен. И докато Четвъртата симфония на Брамс завладява с характерите на серенада, пасторал, елегия и пасакалия, то Третата му симфония е единствената оркестрова творба на Брамс, която завършва нито триумфално, нито трагично. Третата част, Pocco Allegretto, образува като контраст към до-мажорната втора част една нежно-елегична до-минорна сянка. Клара Шуман нарича тази част "една перла, но сива, потънала в една меланхолична сълза". Тук Барбара Рет допълни, че за Клара Шуман всяка една част от Третата симфония на Брамс е била като едно бижу, а също че музиката на тази симфония е един постоянен кръговрат от светлина и драматичност. И в действителност Третата симфония на Брамс е най-загадъчната от всичките четири: от една страна силова, енергична или лирична, от друга страна необикновена, с отворен симфоничен край. Точно това я прави интересна за слушателя и го приканва всеки път наново да открива все нови и нови нюанси на тази музика. Виенските симфоници начело с Яап фан Цведен представиха на 26-и февруари в Концерхаус Виена един много изтънчен, поетичен, но и драматичен Брамс с целия висок професионализъм на един от водещите оркестри в Австрия. Едно незабравимо матине!


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50