Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Красимира Стоянова – песента на сърцето в багри и звук

| Интервю
10
Снимка: личен архив

Сопраното Красимира Стоянова е един от най-ярките представители на съвременното българско вокално изкуство. Родена във Велико Търново, нейното съприкосновение с музиката се случва чрез цигулката, която е и нейна основна специалност в Русенското музикално училище и в АМТИИ Пловдив. Като студент, наред с цигулката Красимира Стоянова изучава пеене и музикална педагогика, а преди да навлезе изцяло в дълбините на вокалните жанрове работи няколко години като цигулар в Пловдивска филхармония, Академичен оркестър към НМА "Проф. Панчо Владигеров" София и Нов симфоничен оркестър. 

Първата ѝ поява на сцена като оперна певица е в партията на Виолета из "Травиата" на Верди в чешкия град Опава, но самата Красимира Стоянова счита за свой професионален оперен дебют ролята на Джилда из "Риголето" на Верди в Софийската национална опера през 1995 г., където остава в следващите четири сезона. Нейният житейски и творчески път я отвежда във виенската държавна опера (Wiener Staatsoper), където най-напред е ангажирана като солист в ансамбъла (1999-2003), от 2003г. е постоянен гост-солист, а от 2009 е удостоена с почетната титла "Камерзенгерин".

Красимира Стоянова
Красимира Стоянова има над 50 главни роли, най-известните от които са Тоска от едноименната опера на Пучини, както и в оперите му "Самодивите" (Анна), "Бохеми" (Мими) и "Турандот" (Лю). Сред другите по-известни превъплъщения на Красимира Стоянова са: Аличе ("Фалстаф"), Дездемона ("Отело"), Елизабета ("Дон Карлос"), Ариадна ("Ариадна на Наксос"), Антония ("Хофманови разкази"), Неда ("Палячи"), Графинята ("Сватбата на Фигаро"), Донна Анна ("Дон Жуан"), Амелиа ("Симоне Боканегра"), Рашел ("Еврейката"), Мария Десислава от едноименната опера и други. 

С редица от тези роли тя прави дебюти в най-големите оперни театри по света като Метрополитън опера и Карнеги хол в Ню Йорк, Ковънт гардън и Роял Албърт хол в Лондон, Миланската скала, Немската опера, Виенската държавна опера и Концертхаус в Берлин, Баварската опера в Мюнхен, Музикферайн и Концертхаус във Виена, Номори опер в Токио, Театро Колон в Буенос Айрес и др., а сред диригентите, с които има щастието да работи блестят имената на Рикардо Мути, Жорж Претр, Зубин Мета, сър Колин Дейвис, Бернард Хайтинк, Марис Янсонс, Сейджи Озава, Мюнг-Вунг Чунг, Франц Велзер-Мьост, Фабио Луизи, Даниеле Гати.


Друг изключително обичан жанр от Красимира Стоянова е камерната музика. Известни са нейните песенни рецитали в цяла Европа, както и на българските фестивали "Пиано екстраваганца", "Вечери в Балабановата къща", "Мартенски музикални дни", "Варненско лято".


От звукозаписната ѝ дейност най-голям успех имат четирите албума с оперни арии, отличени с редица отличия, които тя осъществява за звукозаписната компания "Орфео" с оркестъра на Мюнхенското радио: "I palpiti d’amor" с диригент Фридрих Хайдер и албумите под диригентството на Павел Балев "Slavic opera arias", "Verdi" и "Verismo". Към музикална къща "Гега Ню" реализира албума "Sogno Or" с всички публикувани песни на Пучини, а има и издадени дискове от концерти с нейно участие на такива състави като Баварски радиооркестър, Чикагски симфоничен оркестър, Виенски симфоници и Концертгебау. Участията ѝ в ролите на "Еврейката" от Халеви с Виенската държавна опера, "Отело" на Верди с Театро Лисео (Барселона), "Евгений Онегин" от Чайковски с Нидерландската опера Амстердам и "Ковънт гардън" Лондон, "Кавалерът на розата" и "Любовта на Даная" от Рихард Щраус на Залцбургския фестивал, както и в "Реквием" от Верди с оперния театър в Цюрих са документирани на DVD.


Като артист с ясна и категорична позиция за съвременните естетически и философски измерения на изкуството и в частност на оперния театър, Красимира Стоянова споделя:

Тези, както и още свои мисли за изкуството, а също така и най-ярките моменти от жизнения и творческия си път, споделя българската прима Красимира Стоянова в предаването "Студио "Музика" на програма "Христо Ботев" във вторник, 10 октомври, от 19.30 ч. В предаването звучат и избрани нейни изпълнения от богатия ѝ оперен и камерен репертоар.

Снимки - krassimira-stoyanova.com

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55
Аделина Александрова и Емануил Иванов

Пианистът Емануил Иванов: артистът трябва да е земен

"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

Фестивалът "Артис" с трето издание в София

"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът   беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона  ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..

публикувано на 26.04.24 в 08:15

What the Funk представя катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА

Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”.   В  концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи.  Повече от..

публикувано на 24.04.24 в 16:50