Пианистът и композитор Димитър Бодуров отново ще се срещне с българската си публика. В няколко концерта неговото трио ще представи музиката от актуалния албум на формацията "Сенкя падна".
Обиколката на "Бодуров трио" ще започне в Плевен (25.10), ще премине през Пловдив (26.10), ще продължи към Велико Търново (27.10) и Варна (28.10), и ще завърши в София (29.10).
Верни партньори и съмишленици на Димитър Бодуров са Йенс Дюппе и Борислав Петров – барабани и Михаил Иванов – бас. На последните два концерта към членовете на формацията ще се присъедини и новозеландският им колега Хейдън Чишолм – малко познат в България, но изградил трайно присъствие на европейската сцена саксофонист.
Експериментатор и откривател, надарен с талант и обаятелна артистична харизма Димитър Бодуров е търсещ и ерудиран музикант, който пленява с емоционалност и с богатство от музикално-изразни средства, в които ярко звънти българският фолклор и се откроява връзката с корените и традицията.
"Моят личен подход при работата ми с фолклора е роден от любов – баща ми беше народен музикант, но аз съм израснал с джаза и класическата музика. Когато отидох да уча в Нидерландия, носталгията по България и изобщо любовта ми към тази музика (фолклора) ме накараха да я интегрирам в моето лично творчество и да я превърна в нещо друго. Такава беше моята мотивация да започна и в последствие да дам ново звучене на фолклора, защото той не замира. Той се променя.
Аз имам колекция с много записи от фолклорните фестивали – от Копривщица, от Българево. Колекцията ми включва записи от 60-те години до 2000 година. Това, което ми направи впечатление в тези записи, е, че начинът на пеене и песните се променят, макар че си остават фолклорни. Това ми даде свобода да интерпретирам фолклора по собствен начин, като аз не го аранжирам – това, което повечето хора правят. Аз искам деструктивно да разградя елементите и отново да ги съчетая в някаква нова форма, в някакъв нов стил, който е по-близък до съвременното джаз звучене и тенденции" – думи на Димитър Бодуров.
През 2022 година се появи шестият албум "Сенкя падна" на "Бодуров трио" – формация, която гради своя авторитет и привлича почитатели вече повече от две десетилетия.
"Историята на моето трио е, че ние започнахме да работим заедно преди 20 години. Всички знаем какво значи да правиш нещо, каквото и да е то в продължение на двайсет години. То е като някакъв вид брак. Една връзка, през която ние преминаваме. Преминаваме и през личните си премеждия и желания – казва Димитър Бодуров. – Дебютният ни албум нямаше нищо общо с фолклора. Той беше по-близо до естетиката на немския лейбъл ЕСМ. По това време аз много се интересувах и продължавам да се вълнувам от тази естетика, но след това започнахме да работим с фолклор. И така от албум на албум интерпретацията на фолклора вървеше от по-конкретна към все по-абстрактна. Пример е пиесата, която чухме – "Сенкя падна". Там фолклорът присъства много директно, но същевременно и много абстрактно."
С концерта на "Бодуров трио" на 26 октомври в Първо студио на Радио Пловдив ще се даде начало на деветото издание на Plovdiv Jazz Fest, а изявата на формацията във Варна ще е част от Varna Jazz Days 2023 Autumn.
Подробности за събитията, както и целия интересен и увлекателен разказ на Димитър Бодуров, можете да чуете в звуковия файл.
Снимка – Bodurov Trio и Plovdiv Jazz Fest
Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик на ЮНЕСКО за междукултурен диалог и председател на Института за джаз "Телониъс Монк". Целта е да има ден, който да събира общности, формации, музиканти, школи, артисти, музикални историци и джаз..
1 май Свири Оркестърът на Минесота с диригент Осмо Венска. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 часа – Жозеф Болон дьо Сен-Жорж (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солистка: Карън Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), "Елегия: Плач от гроба". 3.50 часа – Густав..
В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
СУ "Св. Климент Охридски" открива нова интердисциплинарна магистърска програма по астробилогия . За целите и възможностите, които предлага специалността,..
Един снимачен миг – в "Артефир" ставаме част от работния процес на режисьора Стефан Командарев върху най-новия му филм с работно заглавие "Made in..
Гражданският журналист е новият публичен "дезинформатор" . Такова определение дава Силвия Недкова, журналистка от сайта "Площад Славейков". Защо? Защото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg