Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Милан Кундера: Автор, който не оставя нищо на случайността

Снимка: колаж Георги Нейков, БНР

Наближава рожденият ден на Мѝлан Ку̀ндера, който е на 1 април. Той е чешки писател, който през 1975 година напуска родината си и се заселва във Франция. Автор е на книги, както на чешки, така и на френски език.  Най-известните сред тях включват "Шегата" (1967), "Книгата за смеха и забравата" (1979) и "Непосилната лекота на битието" (1984).

Доц. д-р Добромир Григоров от Софийския университет "Св. Климент Охридски" участва в ефира на "Нашият ден" с разговор върху творчеството на Ку̀ндера и личния си професионален път.

Той започва образованието си като студент по Българска филология, но по-късно се насочва към Чешка филология, привлечен от възможността да изучи още един чужд език.

Казва, че в началото е имал добра основа в изучаването на чешката литература, която е била представяна внимателно пред публиката през годините. Според него преводите в периода от 1944 до 1990 година, въпреки политическите ограничения, са допринесли за разнообразието на литературната сцена.

Доц. д-р Добромир Григоров/ Фейсбук, лична страница

Григоров споделя, че текстовете на Ку̀ндера са много добре премислени и калкулирани.

"Ку̀ндера не оставя нищо на случайността, текстът на Ку̀ндера е един много добре премислен, добре калкулиран текст. В много от неговите книги именно случайността е било мотив и предмет на разговор между героите, която се проиграва и оглежда от много гледни точки", казва той.

Едно от интересните аспекти в книгите на Ку̀ндера е възможността за различни интерпретации на едно и също събитие. Григоров споменава примера с революциите в романа "Животът е другаде", където се сравняват събития от 1948 година в Чехословакия със студентските вълнения в Париж през 1968 година.

"Едно от нещата, които допадат на читателите, е възможността едно и също събитие, или сходни събития, да бъдат видени по два коренно различни начини. Революцията в романа "Животът е другаде" например е било т.нар. революция от 1948 г., когато лявата комунистическа партия взима властта. Това е половинката от пространството на книгата, а другата пълноправна половинка са студентските вълнения в Париж през 1968 г. Понятието за "революция" за един западен читател става много по-близо, когато едно до друго застанат съвкупността от непознатите за западния читател събития от Чехословакия", коментира още той.

Носталгията към родината също е сред темите в произведенията на Ку̀ндера. Принудителната му емиграция оставя следи върху представата му за дома и родината, като дава ново значение на понятието за принадлежност и идентичност.

"Тази носталгия е една от нишките, които свързват всичките му книги. Кундера не е емигрирал доброволно, ако си поиграем с езика, трябва да кажем, че той е бил емигриран,  защото е бил принуден да напусне. След една принудителна емиграция понятието за дом и родина става много двояко. Много рядко в неговите книги действието на една история се случва само на едно място", посочва още той.

Чуйте разговора в звуковия файл. 

Доц. д-р Добромир Григоров е преподавател в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Автор е на книгите "Милан Кундера и познанието на романа" (2001, Колибри) и "Градината на литературната история" (2021, Сиела). Превежда художествена литература и хуманитаристика от чешки език (Даниела Ходрова, Михал Айваз, Иржи Кратохвил, Вацлав Хавел, Якуба Каталпа, Алена Морнщайнова и др.). Член е на Съюза на преводачите в България.

По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Сцена "Дерида" в подкрепа на млади хореографи

Сцена "Дерида" отправя отворена покана към български хореографи, танцови екипи и компании, които работят на свободна практика в областта на съвременни танц, да кандидатстват по програма в подкрепа на млади хореографи. За стартиращите творци това е възможност да покажат най-новите си произведения на сцена "Дерида", обявява в "Артефир"..

публикувано на 27.04.24 в 10:00

"Емоции от първа необходимост" поставя по забавен начин важни теми за съвременното общество

Авторският музикален спектакъл "Емоции от първа необходимост" е премиерното заглавие в афиша на Драматичния театър "Сава Огнянов" - Русе. Постановката е на Ева Данаилова по фрагменти от "Страх и мизерия в Tретия райх" на Бертолт Брехт. Според нейното режисьорско решение спектакълът обединява две от миниатюрите в пиесата на Брехт –..

публикувано на 27.04.24 в 08:50
Снимката е илюстративна

Чупим шаблони

В редакция "Хумор и сатира" традиционно сме против шаблоните, чупим ги непрестанно, но не ги изхвърляме, че може да потрябват. Тази неделя след новините в 18 това изглежда така: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос". - "Истинските новини" – жителите на Канарските острови се бунтуват срещу туристите,..

публикувано на 26.04.24 в 18:35
Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев

Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев танцуват на фестивала "Екселсиор" в Сиена

В навечерието на Международния ден на танца "Артефир" запознава слушателите с една вълнуваща новина от звездната карта на световния балет. Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев на Балета на Държавна опера - Стара Загора участват в 12-ия Танцов фестивал "Екселсиор" в Сиена , под артистичното ръководство на маестро Марко..

публикувано на 26.04.24 в 15:00

"Виртуални тела 2.0" – точка на пресичане между изобразителното и танцовото изкуство

Един артистичен проект, в който пластики и картини оживяват чрез танц. Състоя се премиерата на второто издание на изложбата  " Виртуални тела 2.0" в галерия "Квадрат 500" – виртуална, интерактивна експозиция, която е съвместен проект на танцова компания "Хетероподи" и Националната галерия. В "Артефир" Росен Михайлов , главен хореограф на..

публикувано на 26.04.24 в 14:15