Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рекламата като политически обстрел

Тодор Галев
Снимка: личен архив

Преди още официално да стартира предизборната кампания 2 в 1, ние, обикновените избиратели, сме свидетели на грозни скандали, обвинения, подливане на вода между отделните политически субекти. Тези от нас, които не изключват телевизорите си, защото не искат да бъдат част от тази грозна игра, със сигурност предвиждат още по-тежки сцени между политиците, за да бъде задържано вниманието ни, да бъде контролиран интересът ни, да се повиши адреналинът ни или просто за да бъдем  втвърдени електорално.

Обстрелът с политически послания се засилва предизборно, но всъщност не престава никога. Как политиците отправят своите платени политически послания в социалните мрежи, например? Как се създават "на тъмно" собствени мрежи за влияние, с които да бъдем манипулирани? Има ли етика микротаргетирането на гласоподавателите? За всичко това разговаряме в "Мрежата" с Тодор Галев от Центъра за изследване на демокрацията.

Политикът като продавач на... надежда

"Методите на продажба са изключително префинени и най-често стремежът е да се скрие, че това е политическа реклама, т.е. целта е "да ти пробутат идеята" по такъв начин, че ти да я възприемеш като нещо, което отговаря на твоята гледна точка. И заради това говорим за явна и за скрита политическа реклама както в социалните медии, така и в традиционните медии. 

В България има достатъчно знаци, че много голяма част от това съдържание, което би трябвало да бъде обозначено като платено съдържание в печатните медии, не носи такъв знак. В социалните медии е малко по-различна ситуацията. Ако вземем за пример Фейсбук, която е все още най-голямата социална медия в България, с най-много потребители, то ще видим, че там нещата се случват по два начина. Единият начин е вие да пуснете някакво съобщение, което е безплатно и стига до определен кръг лица. Това обикновено е пост, който носи някакво политическо послание. Такова съобщение носи и определен тип политическа реклама за определено становище на някой политик или на политическа сила. Ако това е безплатно, няма проблеми. То стига до определен брой хора, които виждат кой го е излъчил. 

Когато обаче алгоритъмът на ФБ засече нещо, което той смята за политическо послание или реклама, свързана със социални въпроси, защото такава е дефиницията на ФБ, то той казва, че трябва задължително да се идентифицира кой е рекламодателят, т.е. кой е този, който плаща някаква сума, за да стигне това съобщение до по-голям брой хора, защото платените съобщения стигат до много по-голям кръг хора. И тук опираме вече до етичната страна на това разпространение на политически съобщения."

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.

Снимка – Център за изследване на демокрацията
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Сезон 2024 – под въпрос заради липса на кадри. Какво пречи да се внесе работна сила?

Липсата на кадри се превръща в още по-голям проблем на българската икономика по време на началото на новия туристически сезон. Законодателните промени се очертават като нещо неизбежно, за да се улесни вносът на работна сила от трети страни. Това подчертава Елена Възлева, директор на "Трудова заетост" към Обединени бизнес клубове  в рубриката..

публикувано на 02.05.24 в 11:20

Каква е философията на футболния фен?

Каква е философията на футболния фен – емоциите ли са най-важното, за да бъдеш истински фен, или връзката с един отбор е нещо повече? Разговаряме с двама души, които истински съпреживяват победите и загубите на любимите си отбори – Емилия Николова , маркетинг специалист, и Христо Раянов , журналист. Николова се превръща във фен на "Арсенал"..

публикувано на 02.05.24 в 10:33
Проф. Донка Байкова

Храносмилателната система е много важна при заетия човек в трудоспособна възраст

По повод Световния ден за безопасност и работа, отбелязан миналата седмица (28 април), в "Нашият ден" проф. Донка Байкова споделя своите съвети за хранене в забързаното работно ежедневие. Климатичните промени тази година са акцент в обществения разговор за трудовата безопасност. В тази връзка проф. Байкова казва: "През последните години има..

публикувано на 01.05.24 в 13:45
Ангел Иванов

Ангел Иванов: Саможертва е да преодолеем желанието да ни е комфортно, леко и приятно

В седмицата на Христовите страдания в "Нашият ден" писателят и журналист Ангел Иванов разсъждава за саможертвеното поведение на човека .  Иванов вярва, че любовта и доброто са иманентни качества на човека , вменени от божествения първообраз. Чрез тяхната проява е възможно душата да достигне своята крайна дестинация, която всъщност е едно..

публикувано на 01.05.24 в 12:17

Безопасността при работа е и лична отговорност

На 28 април беше отбелязан Световният ден за безопасност и здраве при работа, посветен на значимостта на създаването на безопасна и здравословна работна среда за всички. В тазгодишната светлина фокусът е върху въздействието на изменението на климата върху безопасността и здравето при работа (БЗР). Защо работим, или работата като житейски и..

обновено на 01.05.24 в 12:03