Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Д-р Максим Беневисти: Добрината е тук, в България

И баща ми, и чичовците ми, и близките ми казваха: Нас българите ни спасиха

Снимка: Dnes.bg



Знае ли се цялата истина за еврейския въпрос в България в периода 1941- 44 година?
Преди дни в Неделино бе открита паметна плоча в знак на почит към евреите, полагали принудителен труд в Източните Родопи. По това време е в сила   Законът за защита на нацията, приет през  1941 година. В този период в България е имало 11 трудови лагери за български евреи.
Защо не трябва да забравяме историята? Да се срамуваме ли от лагерите за принудителен труд на българските евреи и да се гордеем  ли с нашето историческо минало? По тези теми Ангел Чавдаров разговаря с д-р Максим Беневисти, председател на фондация "Цедака" и член на изпълнителното бюро на организацията на евреите в България "Шалом", председател на фондацията „Цедака - Шалом”, организация, която се  занимава  с благосъстоянието на евреите пострадали по времето на Холокоста.

Много е изписано за спасяването на българските евреи, но малко се знае за трудовите лагeри в България в периода 1941-44 година. Какво повече може да ни кажете за тези лагери?

Задължението за трудова повинност на българските евреи произтича от Закона за защита на нацията от 1941г. В него има текст, че всички мъже евреи  на възраст от 18 до 45 години, по-късно се променя от 20 до 50 години, са длъжни да полагат ежегоден труд. Най-интересното е, че трудовите лагери, преди да станат такива, са били Трудови войски. Но нацистите заявяват, че не могат да приемат техен съюзник да има евреи в своите военни части, макар и наказателни по смисъла на закона. Тогава ги отделят в отделни дружини, в отделно ведомство, от армията те са прехвърлени към Министерството на благоустройството. Всеки си чака повиквателната. Работа на Комисарството по еврейските въпроси е да ги призове.Всяка година служиш в различна дружина. Първото, което трябва да кажем, че трудът в тези дружини не е заплатен. Работи се от март до ноември. Този труд, освен че е безплатен и принудителен, е свързан с една дисциплина, чиято основна цел е да се тормози евреина. Другото, още по-страшно е, че ако си ерген ще отидеш да работиш безплатно, ще ти дават някаква храна - хубава, лоша, все пак война е...Ако обаче имаш семейство? Кой ще изхранва семейството ти по това време? Кой ще те вземе на работа, като знае че ще те вземат в лагера март и ще те освободят през септември? Така че този тормоз е бил много тежък.

В България не можем да говорим за Холокост, защото липсва унищожаване на евреите. Те са спасени от българския народ, но има елементи на Холокоста, един от тях е принудителният труд. Трябва да споменем, че евреите са работили сравнително съвестно, но все пак трябва да отчетем и факта, че робският труд е безплатен, но и неефективен.

Правени ли са изследвания колко такива лагери е имало на територията на България?

Има и те са правени от Държавния военен архив и Държавната агенция на архивите. Има материал, който подробно описва всяка трудова дружина. Има пълен списък на местата, където е имало трудови лагери. Това са палатки, бараки и землянки. Защото, когато строиш път, трябва да се местиш по отсечките. Няма неизследвана част от тази история. Друг е въпросът, че за този проблем дълго време не се говореше, защото ние не сме свикнали да гледаме и бялото, и черното. Винаги ми се е струвало, че ние евреите, както и нашите български приятели, сме омаловажавали това, което е направил българският народ, неговата интелигенция и църква за спасяването на евреите. Като говорим за притесненията, вижте, винаги има спасители и палачи. Има такива, които са приели закона и са го провели. Между другото доста ефективно, с доста непривична за българската администрация, и в онези, и в сегашните години, акуратност. Може би защото е бил провеждан от хора обучавани в нацистка Германия и самите те са били идейни антисемити. Важното е, че балансът, за разлика от много други страни, е в полза на тези, които силно са съчувствали и помагали. И баща ми, и чичовците ми, и близките ми казваха: "Нас българите ни спасиха". Ето това е останало в главата на хората, преживели този период.

Трудовите групи е нещо, което трябва да се помни!  Трудовите групи в никакъв случай не трябва да бъдат източник на гордост, но същевременно не могат да бъдат и източник на порицание, освен за властта която ги е организирала. Те са си понесли отговорността още през 1944г.

Това е историята на трудовите групи. Същевременно тя беше съзнателно затворена в годините преди 1989, защото принудителният труд на евреите напомняше много на безплатния труд на бригадирите в онези години. Слава Богу, сега за този въпрос започна все по-често да се говори. Неделино е второто място, където се открива възпоменателна плоча. Първата такава е в Брезник. Да се открие такава плоча зависи преди всичко от кмета на района. Организациите "Шалом" и "Негев" нямат юристдикцията да издигат такива паметни знаци. Където намериш отзивчив кмет, там маркираш. Цел - да се маркират местата. Нека се маркират повече места, нека хората знаят. Благодарение на тези паметни плочи в Брезник и Неделино си спомниха за евреите. Хората ги бяха забравили. А това е уважение към паметта на нашите предци, уважение към паметта на тези българи, които ги спасиха от смърт.

75 години от десанта в Нормандия и 74 години от края на Втората световна война. Има ли нужда българите да знаят повече за историческия период 1941- 44 година?

Аз не съм историк. Инженер съм по образование и съм доктор на техническите науки. Историята е мое хоби. Аз се занимавам с нея, включително и със собствени средства, и съм вложил своето време. Затова мога да изразя своето лично мнение. Аз смятам, че няма период от българската история, който да не е притулен. Особено последните 140 години, това което се нарича най-нова история. Притулен е и периодът до 1941 година, и периодът 1941-1944 година, притулен е и периодът след това, който не е един. За спасяването на българските евреи, за това което е направил българският народ, нашият ученик не научава нищо. Преди 2-3 години си бях купил всички учебници за среден курс по история и внимателно прегледах текстовете засягащи този въпрос. Две изречения са. Това е толкова безлично, а е хубаво да се знае повече. Българският народ обича да с вглежда в себе си и да си прави някакъв вид харакири. Да покажем лошото в себе си, къде сме били подли, къде сме сгрешили. А знаете ли че, поне според мен, балансът на българската история в последните 140 години е силно в полза на благородството на българския народ. Като се започне от Съединението и стигнете до последните десетилетия, когато България избегна участта на много други балкански държави и не допуснахме по никакъв начин да имаме кървави конфликти на етническа основа. Когато говорим за евреите - това е най-големият хуманен принос на българския народ за последните 140 години. Обикновено светът, който ние наричаме свят, подминава приноса на българите. Всички знаят за спасяването на датските евреи и почти никой не знае за спасяването на българските. Даже професионални историци казват: "Така ли беше?". Добрината е тук в България. Защото българските евреи са били изселени в села, в които местното население никога не е виждало евреи и въпреки всичко са им помагали да оцелеят. Мисля, че трябва да говорим повече за хубавото, което са направили българите. Много обичаме да се самоунижаваме и самокритикуваме. Има кой да ни критикува и унижава. И е правилно да се посочва на ония, които ни смятат за изостанали в цивилизационното си развитие, съвсем не са били благородни. Говоря за една Холандия, където лесно депортирали евреите, защото местната администрация била много изпълнителна. Това холандските историци обясняват като национална черта - видите ли, много сме изпълнителни.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Рецептите на шеф Пеньо Иванов: Агнешко печено, пудинг с козунак

Какви са разновидностите на агнешкото печено, с което можем да сме хем в крак с традицията, хем да я осъвременим? Т ри различни подхода в приготвянето на агнешка плешка ни поднася шеф Пеньо Иванов, готвил за известни личности като Миг Джагър, Кондолиза Райс, Георги Първанов и много холивудски знаменитости, както и на круизни кораби. Той..

публикувано на 06.05.24 в 16:25

Ти, който даваш дъжд и на дъжда Си Господ...

Това си е моята молитва. Написах я по пътя между морето и Зографския манастир в Атон . Видях я там, чух я там. Може и да не е най-канонична, но е молитва. Това пише з а стихотворението „Молитва“ от стихосбирката си „Прелъст и светогорски стихотворения“ Николай Милчев. Писателят го публикува от няколко години по това време.  Чуйте стихотворението...

публикувано на 06.05.24 в 15:24

Туристите на Перперикон посещават и маето на Хазър Баба

От началото на месеца започнаха традиционните пролетни маета на алианската общност в Източните Родопи. Според Мустафа Ахмед, един от лидерите на алианите в България те привличат и християни. Това важи особено за туристите, които след като посетят Перперикон, се отбиват до село Горна Крепост , където се провежда съборът на Хазър Баба...

публикувано на 06.05.24 в 13:34

С "Вкусен следобед" на Великден!

Във втората част на предаването разговарям с кулинарката Росица Генчева за това какво можем да приготвим от останалите яйца от празника, при това лесно, ефектно и вкусно. Родолюбецът Розалин Хаджиев от Златоград пък ще ни каже как се приготвя агнешко печено за Гергьовден. Три предложения за агнешко печено ни отправя готвача на много наши и..

публикувано на 06.05.24 в 11:19

Пъстър празник в Кърджали за 1-ви май

Изключителен празник създадоха за поредна година в Кърджали областната структура на БСП и любители на българския фолклор по повод Международния ден на труда и на международната работническа солидарност - 1 май. В празничния ден в Градската градина се стече пъстро множество, стотици - малки и големи - танцьори, певци, хора, които обичат българската..

публикувано на 01.05.24 в 16:41

Деца рисуват благотворително икони за новостроящ се храм

Икони, рисувани от деца, показва дни преди Възкресение Христово Регионална библиотека „Христо Смирненски”- Хасково. Изложбата под надслов „Имаш само това, което си дал” включва близо 40 рисунки на възпитаници на местната арт школа „Пастело” с ръководители Даниел Русев и Калина Чакалова. Сложната и необичайна за детско творчество тема..

публикувано на 30.04.24 в 14:31

Цветен "Вкусен следобед" с Росица Пейчева!

Във втората част на предаването ще разкажем за пътя на една млада майка, Ирина Пеева към здравословните храни. Как се прави вкусна супичка, когато имаш болен син или с която Ежко Бежко лекувал животните с гората . Защо Великден е именно велик ден и защо променя коренно борбата срещу смъртта и срещу греха . Това ще ни каже художникът Хари..

публикувано на 28.04.24 в 18:25