Това предложение на европейската интернет платформа OperaVision, в която безплатно имаме възможност да гледаме избрани спектакли на 29 оперни театри и фестивали, е особено интересно, защото операта „Пиратът“ на Винченцо Белини никога не е поставяна на българска сцена. Всъщност тази творба рядко се играе по света. Причината е, че трудно се намират сопран и тенор с възможности, които отговарят на изискванията на композитора.
„Пиратът“ на Белини е също така много рядко записвана опера. Регистрациите са само 6. Първата е от 1959 – с легендарната Мария Калас, има две с Монсерат Кабайе, по една с Лучия Алберти и с Рене Флеминг, а последната е от 2012 г. с испански певци. Не трябва да забравяме и българския принос в интерпретацията на тази толкова трудна опера -участието на блестящата Соня Йончева в постановката на Миланската Скала преди две години. Все пак, трудността на партиите на главните герои може да бъде обяснена съвсем точно - за премиерата на операта в Миланската Скала са ангажирани най-големите певци от първата половина на 19 век. Това са Джовани Рубини, наричан “кралят на тенорите“, французойката Хенриет Мерик Лаланд и най-прочутия баритон от това време Антонио Тамбурини. Самият Белини е работил с певците на репетициите и е настоявал особено за изразителността на пеенето им и за актьорската игра. Премиерата на „Пиратът“ на 27 октомври 1827 г. има грандиозен успех, а Рубини покорява публиката не само с гласа си и виртуозната си техника, но и с проникновената си игра. Това е преломен момент в неговата кариера.
Записът, който се предлага в OperaVision, е концертно изпълнение на творбата от 23 януари тази година на сцената на Московския Нов оперен театър, който носи името на своя създател Евгений Колобов. Независимо, че това е най-младият оперен театър в Русия, създаден през 1991 г., той се ползва с много висока репутация - и заради певците си, много от които известни имена в руското изкуство, и заради богатия си репертоар, прекрасни хор и оркестър. Изкуството на театъра е вече оценено по достойнство от турнетата му в много страни по света.
Включването на операта на Белини „Пиратът“ в репертоара на театъра е много престижна задача, с която трупата се справя достойно. Заради пандемията изпълнението е концертно - хорът е нареден в дъното на сцената, отпред са солистите, трите страни на сцената са екрани, на които се прожектират подходящи пейзажи за протичащото действие. Под диригентството на Андрей Лебедев спектакълът е строен, издържан във всяко отношение, оркестърът - прецизен. Впечатление прави хорът, който има доста голямо участие в действието - звучен, спят, точен. Амбицията на неговата ръководителка Юлия Сенюкова е да стане един от най-големите оперни хорове и е на път да го постигне. Внимание заслужават солистите, включени в изпълнителския състав .Най-известната фигура сред тях е тенорът Дмитрий Корчак в трудната роля на Гуалтиеро. Много красив лиричен глас, осанка, добра вокална техника - с тези си качества той е известен и по света. Гостува в най-големите оперни театри. Тази роля за първи път пее в Театро Реал Мадрид. Интересна е историята на този певец - музикалното си образование получава в Московското хорово училище, след това в Академията за хорово изкуство, където 5 години учи вокално изкуство и хорово дирижиране. През 2000 г. е включен в майсторските класове в Москва, водени от видни вокална педагози от Метрополитън, Хюстънската опера и Миланската Скала. Това му дава възможност да бъде забелязан и да гостува в редица оперни театри в Европа и в САЩ. В същото време защитава аспирантура в Академията за хорово изкуство и е солист на Московския нов оперен театър. Носител е на редица награди от международни вокални конкурси като „Глинка“, „Виняс“, “Опералия“. В последния получава награда и като най-добър изпълнител на сарсуели. Репертоарът му е голям. В него са включени много росиниеви роли, както и Хофман, Вертер, Ленски. В последните години живее във Виена и все повече се насочва към диригентската дейност. В момента е главен гост диригент на операта в Новосибирск.
Много ме впечатли изпълнителката на ролята на Имоджене - Ирина Костина. Тази трудна роля тя изпълни с лекота и точност, много музикално, с перфектна дикция, нюансиране, чистота на интонацията, точност. Родена е в Молдова, завършва Руския университет за театрално изкуство, факултет Музикален театър. Носителка е на много награди от местни конкурси, някои от които за естраден изпълнител. От 2011 г. е солистка на Московския Нов оперен театър, а от 2015 пее редовно и в Болшой театър. В репертоара й са роли като Виолета, Офелия, Людмила, Джилда, Лучия, Адина, Сузана. Канят я и в изпълнението на кантатно-ораториални творби – „Месия“ от Хендел, „Реквием“ от Моцарт. В последните години вече е гостувала в Япония, на фестивала „Пучини“ в Торе дел Лаго. Вярвам, че ще направи значителна международна кариера.
И в останалите роли се представиха много добри певци. Баритонът Павел Янковски като Ернесто има красив глас с метален отблясък, малко суров като звук, но нали изпълнява партията на злодея! Великолепни гласово са и Виктория Шевцова като Аделе, и Витали Ефанов като Гофредо.
Записът на концертното изпълнение на операта "Пиратът" на Белини ще бъде наличен в платформата OperaVision до 23 юли тук. Препоръчвам това изпълнение -два часа и половина много красива музика в много добро изпълнение!
В празничното великденско издание на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Гостува ни журналистът, член на екипа на УНИЦЕФ и опероман Ивайло Спасов. Разговаряме на една от любимите ни теми – културен туризъм, а разказът му ни пренася на спектакъл на операта “Тоска“ от Пучини на..
"Най-ярките ми спомени като дете са от празнуването на Великденските празници , както и Лазарицата от предната седмица, сподели за "Хоризонт" писателката Виктория Бешлийска . " По нашия плевенски край този празник е много тачен и обичан . Момичетата се обличат в носии, окичват се с цветя и лазаруват, което ще рече, че обикалят съседните къщи,..
Дошла само на 22 години от с. Мугла, след Института за учители в Смолян, Елена Алекова като цяло се установява в София, омъжва в София и живее тук и досега. Стихосбирката й "Сянка на ангел" / "Щрихи от София" е създавана от 1989 година досега, като през 2024 г. са написани само две стихотворения. Десетилетия любов, взиране в обикновения..
Jeremy? са носителите на голямата награда на музикалната класация за българска поп и рок музика БНР Топ 20. Те бяха отличени за "Най-дълго задържала се под №1 песен в класацията" на БНР. Bury me deep in love беше на върха в продължение на девет седмици. Столичният клуб "Строежа" беше домакин на церемонията по връчването на Годишните..
На Велики четвъртък, 2 май, Софийската филхармония ще посрещне добре познати на състава и публиката музиканти - диригента Мартин Пантелеев и пианиста от Германия Бернд Глемзер, лауреат на клавирните конкурси „Рубинщайн", „Чайковски", „Бузони", ARD и др. Изявата в зала "България" комбинира две творби, които имат различен статус - любимия на мнозина..
Пътят към Господ е път към себе си и към другите. В това са убедени Деян Костов и Милена Ташкова. Те помогат на желаещите се да го извървят, оповавайки се на вярата и на творчеството. На 14 юни ще открият изложбата "Кръстопът – цената на избора“ в Националната базилика "Светото сърце" в Брюксел, Белгия. Милена Ташкова и Деян Костов за цената..
"Последните години доста бързо преминавам от една роля в друга, това често ме пристеснява ...Справям ли се? Незнам, каза за БНР Каталин Старейшинска . Тя е млада и се е посветила на театъра. Изпълнява ролите си с дълбоко потапяне в образа . Взискателна е и е всеотдайна. Тя е актрисата от Малък градски театър "Зад канала" Каталин..
Председател на "Величие" ще бъде полк. Николай Марков, а не аз. Това заяви Ивелин Михайлов, предприемач от Исторически парк във Ветрино и член на..
Имаме грях към преподаването на българския език и това е моя позиция като преподавател в средното училище. Виждам, че децата се стремят да..
Много е писано и говорено за първата национална експедиция до Еверест през 1984 г., когато петима българи изкачват върха по Западния гребен. Правени са..