Емил Табаков е един от най-изтъкнатите и ярки български музиканти на нашето време, за когото с основание може да се каже, че музиката е неговият живот, а животът му – музика. Неслучайно самият той неведнъж е заявявал и днес убедено продължава да твърди, че в този си живот може да прави, при това най-добре, само едно – да твори музика. Музика, излязла изпод изключително плодовитото му перо и музика, сътворена от най-големите майстори на отминалите епохи до днес, прозвучала по изящен и точен, във всяко отношение, начин под диригентската му палка с ръководените от него състави у нас и отвъд пределите на България.
Началото на музикалния път на Емил Табаков може да се асоциира със своеобразен сюжет, в който ролята на добрия орисник изпълнява виолистът Любен Господинов – близък роднина на семейството, който открива и оценява таланта на 10-годишния тогава Табаков и започва да го занимава с музика, при това не само като инструменталист, но, по думите на самия маестро, запалва у него и искрата на любовта към композиторското перо, като озвучава лично с виолата си първите му композиционни опити. Затова не е чудно, че някои от най-проникновените и известни творби на Емил Табаков са написани именно за виола – като "Вокализ" за виола и камерен оркестър, Концерт за виола и Соната за виола и контрабас.
А контрабасът от своя страна е инструментът, с който Табаков поема по пътя на професионалното музикално обучение, и който му носи и първите успехи на конкурсния подиум – през 1964 и 1969 г., в качеството си на контрабасист, младият музикант става лауреат на Общобългарското състезание за певци и инструменталисти, а в музикалната академия негов учител е доайенът на българската контрабасова школа, големият музикант проф. Тодор Тошев.
Композиторското перо също отдава дължимото на контрабаса и още като студент Емил Табаков създава някои от най-известните си произведения за този инструмент: "Мотиви" за соло контрабас (1968), станали репертоарна творба за контрабасистите-виртуози, при това не само в България, а година по-късно – 1969 г. се появява и "Ламенто" за 12 контрабаса, в което вече се долавят първите щрихи на бъдещия симфоничен стил на композитора.
Като композитор Емил Табаков предпочита крупните форми, макар че не липсват и образци в музикалната миниатюра. Жанровият му диапазон е широк: инструментални концерти, вокална, вокално-инструментална, камерна и симфонична музика, както и музикално-сценични творби. В музикалния му език се долавя националната звучност, което не е случайно – негов учител по композиция в музикалната академия е българският класик Марин Големинов. Много произведения на Табаков са отличени с призове от различни музикални форуми, изпълнявани са в Европа, Америка и Азия и са записани от редица световни звукозаписни компании.
В областта на дирижирането Емил Табаков има щастието да черпи опит и да се обучава в класа на големия български диригент проф. Влади Симеонов, а талантът му е оценен през 1977 г., когато печели Международния конкурс за млади диригенти "Николай Малко" в Копенхаген. Но влечението му към диригентската палка се проявява още в музикалното училище на родния му град Русе. За своите първи стъпки в това поприще маестро Табаков споделя:
Като диригент Емил Табаков работи с най-добрите български състави: Камерен ансамбъл "Софийски солисти", Софийската филхармония и Симфоничния оркестър на БНР. Ръководил е и филхармоничния оркестър на Белград и симфоничния оркестър на университета "Билкент" - Анкара, канен е като гост диригент на оркестри в Бразилия, САЩ, Германия, Франция, Япония, Южна Корея. Един от ярките върхове в диригентската му практика са интегралните записи на симфониите на Густав Малер, Дмитрий Шостакович, Йоханес Брамс и Александър Скрябин, както и увертюрите на Брамс и клавирните концерти на Бетовен. Със Софийската филхармония осъществява големи концертни турнета в Европа, Азия, Северна и Южна Америка.
Композирането и дирижирането – двете начала в професионалното и жизнено битие на маестро Емил Табаков получават заслужено внимание в две поредни издания на предаването "Студио "Музика" на програма "Христо Ботев". В първия епизод от срещата ни с личността и изкуството на Емил Табаков на 15 ноември, вторник, от 19.30 ч. основен акцент е амплоато му на композитор. Заедно с разказа на маестро Табаков за първите му стъпки в голямото изкуство и работата му като създател и интерпретатор на собствена музика, в предаването звучат и избрани опуси от мащабното му композиторско творчество.
Снимки: Василка Балева, emiltabakov.com
В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..
XV Международен фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща" е част от Културния календар на Община Пловдив. Пролетното издание тази година започва на 12 май и ще продължи до края на месец юни. Артистичният директор Мила Павлова и нейният екип, подкрепени от Министерството на културата, Община Пловдив и фондация "Музикартисимо", за пореден път..
Афробийт , (пост)пънк , авангарден поп , инди-джаз … каквото и да кажем за музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp (или Всемогъщия оркестър "Марсел Дюшан"), ще е хем точно в целта, хем крайно недостатъчно. Възникнал преди 18 години в независим скуот (завзето градско пространство) в Женева, днес Оркестърът наброява 12 души с две..
През последните близо 50 години името на проф. Пламен Джуров се утвърждава като емблема и запазена марка за висше художествено майсторство в извайването на музикалната тъкан чрез висока ерудиция, богата душевност, себеотдаденост на любимото изкуство – музиката, винаги търсещ нови пътища и неизследвани хоризонти, вдъхновен експериментатор и не на..
От 7 май (02:00-03:00), в три последователни нощи по същото време започва "Музиката, която обичам" с нов (стар иначе) водещ - може и да го разпознаете на една от снимките. В мини-поредици за поне по месец и нещо ви очаква за начало следното: 7.5 - Вторник е времето, посветено на артистите, първи повярвали в новото (април 1993) предаване на Програма..
На 8 май – денят на капитулацията на Германия говорим за условността на литературните произведения, а понякога и на историческото знание. 150 години..
В последния брой на рубриката "Темата на деня" от предаването "Нашият ден" разговорът се фокусира върху сериозна екологична тема, която вълнува обществото..
Световният ден на пулмоналната хупертония се отбелязва всяка година на 5 май. Lege Аrtis насочва вниманието на слушателите към редките белодробни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg