Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Музиката като живот и животът като музика в битието на маестро Емил Табаков

Емил Табаков
Снимка: emiltabakov.com

Емил Табаков е един от най-изтъкнатите и ярки български музиканти на нашето време, за когото с основание може да се каже, че музиката е неговият живот, а животът му – музика. Неслучайно самият той неведнъж е заявявал и днес убедено продължава да твърди, че в този си живот може да прави, при това най-добре, само едно – да твори музика. Музика, излязла изпод изключително плодовитото му перо и музика, сътворена от най-големите майстори на отминалите епохи до днес, прозвучала по изящен и точен, във всяко отношение, начин под диригентската му палка с ръководените от него състави у нас и отвъд пределите на България.

Началото на музикалния път на Емил Табаков може да се асоциира със своеобразен сюжет, в който ролята на добрия орисник изпълнява виолистът Любен Господинов – близък роднина на семейството, който открива и оценява таланта на 10-годишния тогава Табаков и започва да го занимава с музика, при това не само като инструменталист, но, по думите на самия маестро, запалва у него и искрата на любовта към композиторското перо, като озвучава лично с виолата си първите му композиционни опити. Затова не е чудно, че някои от най-проникновените и известни творби на Емил Табаков са написани именно за виола – като "Вокализ" за виола и камерен оркестър, Концерт за виола и Соната за виола и контрабас.

А контрабасът от своя страна е инструментът, с който Табаков поема по пътя на професионалното музикално обучение, и който му носи и първите успехи на конкурсния подиум – през 1964 и 1969 г., в качеството си на контрабасист, младият музикант става лауреат на Общобългарското състезание за певци и инструменталисти, а в музикалната академия негов учител е доайенът на българската контрабасова школа, големият музикант проф. Тодор Тошев.


Композиторското перо също отдава дължимото на контрабаса и още като студент Емил Табаков създава някои от най-известните си произведения за този инструмент: "Мотиви" за соло контрабас (1968), станали репертоарна творба за контрабасистите-виртуози, при това не само в България, а година по-късно – 1969 г. се появява и "Ламенто" за 12 контрабаса, в което вече се долавят първите щрихи на бъдещия симфоничен стил на композитора.

Като композитор Емил Табаков предпочита крупните форми, макар че не липсват и образци в музикалната миниатюра. Жанровият му диапазон е широк: инструментални концерти, вокална, вокално-инструментална, камерна и симфонична музика, както и музикално-сценични творби. В музикалния му език се долавя националната звучност, което не е случайно – негов учител по композиция в музикалната академия е българският класик Марин Големинов. Много произведения на Табаков са отличени с призове от различни музикални форуми, изпълнявани са в Европа, Америка и Азия и са записани от редица световни звукозаписни компании.

В областта на дирижирането Емил Табаков има щастието да черпи опит и да се обучава в класа на големия български диригент проф. Влади Симеонов, а талантът му е оценен през 1977 г., когато печели Международния конкурс за млади диригенти "Николай Малко" в Копенхаген. Но влечението му към диригентската палка се проявява още в музикалното училище на родния му град Русе. За своите първи стъпки в това поприще маестро Табаков споделя:

Като диригент Емил Табаков работи с най-добрите български състави: Камерен ансамбъл "Софийски солисти", Софийската филхармония и Симфоничния оркестър на БНР. Ръководил е и филхармоничния оркестър на Белград и симфоничния оркестър на университета "Билкент" - Анкара, канен е като гост диригент на оркестри в Бразилия, САЩ, Германия, Франция, Япония, Южна Корея. Един от ярките върхове в диригентската му практика са интегралните записи на симфониите на Густав Малер, Дмитрий Шостакович, Йоханес Брамс и Александър Скрябин, както и увертюрите на Брамс и клавирните концерти на Бетовен. Със Софийската филхармония осъществява големи концертни турнета в Европа, Азия, Северна и Южна Америка.

Композирането и дирижирането – двете начала в професионалното и жизнено битие на маестро Емил Табаков получават заслужено внимание в две поредни издания на предаването "Студио "Музика" на програма "Христо Ботев". В първия епизод от срещата ни с личността и изкуството на Емил Табаков на 15 ноември, вторник, от 19.30 ч. основен акцент е амплоато му на композитор. Заедно с разказа на маестро Табаков за първите му стъпки в голямото изкуство и работата му като създател и интерпретатор на собствена музика, в предаването звучат и избрани опуси от мащабното му композиторско творчество.

Снимки: Василка Балева, emiltabakov.com

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Надпяване" – фолклорната класация на програма "Христо Ботев", май 2024

В класацията "Надпяване" всеки месец ще ви бъде представяна различна музика. Екипът на предаването се старае да бъде на вълните на новите фолклорни жанрове, но и да не забравя традиционното звучене на любимата ни народна музика. В ефира на програма "Христо Ботев" ще чуете да се съревновават не само прекрасни певци, но и виртуозни инструменталисти. Освен..

обновено на 09.05.24 в 10:33

Започва Музикалният фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща"

XV Международен фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща" е част от Културния календар на Община Пловдив. Пролетното издание тази година започва на 12 май и ще продължи до края на месец юни. Артистичният директор Мила Павлова и нейният екип, подкрепени от Министерството на културата, Община Пловдив и фондация "Музикартисимо", за пореден път..

публикувано на 08.05.24 в 12:45
Orchestre tout puissant Marcel Duchamp

Всемогъщият оркестър "Марсел Дюшан" в София

Афробийт , (пост)пънк , авангарден поп , инди-джаз … каквото и да кажем за музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp (или Всемогъщия оркестър "Марсел Дюшан"), ще е хем точно в целта, хем крайно недостатъчно. Възникнал преди 18 години в независим скуот (завзето градско пространство) в Женева, днес Оркестърът наброява 12 души с две..

публикувано на 07.05.24 в 19:52
Проф. Пламен Джуров

Проф. Пламен Джуров – един диригент, една епоха

През последните близо 50 години името на проф. Пламен Джуров се утвърждава като емблема и запазена марка за висше художествено майсторство в извайването на музикалната тъкан чрез висока ерудиция, богата душевност, себеотдаденост на любимото изкуство – музиката, винаги търсещ нови пътища и неизследвани хоризонти, вдъхновен експериментатор и не на..

публикувано на 07.05.24 в 08:33
Чик Кърия и Пако де Лусия - двама приятели и двама от

Приказни сюжети в развитие

От 7 май (02:00-03:00), в три последователни нощи по същото време започва "Музиката, която обичам" с нов (стар иначе) водещ - може и да го разпознаете на една от снимките. В мини-поредици за поне по месец и нещо ви очаква за начало следното: 7.5 - Вторник е времето, посветено на артистите, първи повярвали в новото (април 1993) предаване на Програма..

публикувано на 06.05.24 в 23:08