Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Страна, която иска да развива туризма като ключова индустрия, трябва да се отнася по-добре с туристите

Снимка: БГНЕС


На края на туристическия сезон се правят равносметки, излизат статистики, организират се конференции. Преди да чуем равносметката на служебния заместник-министър на икономиката и енергетиката с ресор туризъм Бранимир Ботев, с която ще влезе в обществената дискусия "Дневният ред на България - национални цели и приоритети в туризма", да видим какви са разликите между митовете, служебните похвали и реалността в туризма.

Да, силни думи - ето защо.

Тъжни впечатления от българската туристическа индустрия споделиха пред репортерския касетофон на Ирина Недева две чужденки, които избраха да почиват на Боровец в края на лятото: Мирия Антониауду, гъркиня от Кипър, Никозия, която дълго време е работила в Европейски институции в Брюксел, и Хелън Ванесис, британка, която  живее в Кувейт, но пътува много. Само това лято е била в Сингапур, Тайланд, Гърция, Кипър и България.

Очаквахме, че хората работещи в сферата на услугите ще са по-позитивно и приятелски настроени спрямо туристите - казва Мирия Антониаду от Кипър и дава пример:  В нашия хотел нямаха карта на София. Питаме ги за карта на столицата им и те нямаха. Хората не са свикнали да се грижат за други клиенти освен българските. Има проблем с езика, хората не говорят английски. Вчера обаче разбрах, че хората, които говорят други езици напускат Боровец през лятото и отиват във Варна.

Защо обаче хората, които работят в сферата на туризма не изглеждат много радостни и позитивно настроени да посрещат туристи е въпрос, който озадачава чужденките. Според Хелън, британка от Кувейт, това да бъдат приветливи служителите на хотелите и на ресторантите, би трябвало да влиза в задълженията им.
 
Пред съседния хотел имаше прекрасно място за седене, с кресла. Бяха махнали обаче възглавниците, понеже по-рано беше валяло дъжд. Попитахме сервитьора дали може да седнем там, но той настояваше да седнем на някоя от масите и въпреки молбите ни не искаше да донесе възглавници, за да седнем на креслата. Все пак беше спряло да вали преди 3 часа и повечето места биха сложили обратно възглавниците. В крайна сметка донесе само една, така че трябваше да стоим двама души на една възглвница. А това все пак би трябвало да му влиза в задълженията.

Според Хелън възможно обяснение е те да не са обучени добре в сферата на услугите. 

Аз идвам от Кипър,
сподели Мирия Антониаду, а това е страна, където туризмът е от голямо значение за икономиката, нашето общество е в голяма степен ориентирано към услугите. Може би ние влагаме прекалено голямо усилие, но ако вие искате да привличате туристи във вашата страна определено трябва да научите заетите в сферата на услугите да са по-гостопроемни, по-приятелски настроени и услужливи, да дават необходимата информация, да се гордеят със страната си и сами да насочват туристите към места, които си струва да посетят.


Снимка

Гостенката от Кипър е критична и заради сравнението което прави с миналото:  Ако трябва да съм честна, била съм тук и преди, веднага след края на комунистическият режим и не виждам промяна в културата и отношението на хората. Изглежда ми така като че ли не са изминали толкова много години.

Чуждите туристки са озадачени и от това, че даже световни модели като практиката на туристичските автобуси, които обикалят културните забележителности в столицата са "побългарени" и съответно  не отговарят на очакванията им.

Така наречените "хоп-он хоп-оф" автобуси са туристически автобуси, които съществуват в много страни и идеята, че можеш да слезеш на определени спирки и след това да се качиш пак от там без да трябва да плащаш билет отново. Ние взехме такъв автобус в София, билетът струваше 20 лв, пътуването беше по-малко от час и ни казаха, че заради жегата няма да спират никъде. Даже и да бяхме слязли някъде, автобусът нямаше да дойде пак.



Озадачаващо, според техния кратък опит в София, е и това, че  информацията, която четеш в интернет или която ти дават по телефона се оказва некоректна. Например, виждаш, че автобусът, който не би трябвало да работи днес всъщност работи. Аз бях проверила, че би трябвало да работи само петък, събота и неделя, но работеше и днес така че, ние решихме да го вземем. След като се качихме обаче ни казаха, че е само 50 мин и в 12 на обяд е последният автобус за деня, а ние бяхме платили пълния билет.

Липсата на гъвкавост и адаптиране към променящите се атмосферни условия от служителите в туристическата индустрия също е проблем. Компенсирането на непълния курс и непълната услуга на туристическия автобус, например, би могло да остави по-добро впечатление, тогава когато услугата не е пригодена за жега или дъжд.

Ние взехме този автобус понеже, когато си в чужд град за няколко часа и не знаеш къде да идеш, това е може би най-добрия начин да видиш малко от града. Дали билетът е 10 или 20 лв в случая нямаше значение, но да щеше да направи по-добро впечатление ако бяха направили някакви отстъпка предвид съкратеният график за деня. Страна, която иска да развива своя имидиж, да развива туризма си, трябва да се отнася по-добре с туристите. Тук не виждаме много гъвкавост по отношение на това.

Хотели на час път от София в курорт Боровец, в които няма карти на София, туристически хон-он топ автобус, който не спира по спирки, защото е горещо, но не предлага по-ниска цена, ресторант, който отказва да настани, при напълно празно заведение, единствените си клиенти на терасата, защото сервитьорът го мързи да изнесе прибраните предния ден възглавници, независимо, че вече навън грее слънце и е сухо... и мрачни физиономии в сектора - чуйте в звуковия файл как отговаря на всички тези упреци служебният заместник-министър на икономиката и енергетиката с ресор туризъм Бранимир Ботев, който е на тази позиция още от предишното правителство.

Към отговорите на служебния министър допълваме и тези от интервюто на репортерката Мила Младенова с Георги Петков от БАТА - Българската асоциация на туристическите агенции.

Темата, разработена в предаването "Хоризонт до обед" можете да чуете в звуковите файлове.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Владимир Зарев

Владимир Зарев: Българската политическа класа е длъжна да намери някаква форма на извинение

Българската политическа класа  е длъжна да намери някаква форма на извинение – нещо, което да обедини хората в обща идея и да носи бъдещност - да не разделя, а да обединява. Това заяви пред БНР писателят Владимир Зарев. "Културата е едно от нещата, които обединяват. Тази спасителна идея трябва да бъде всеобща. Независимо дали една пратия е в..

публикувано на 09.06.24 в 15:45

Яница Петкова: Към 15 часа избирателната активност е около 20%

Към 15 часа около 20% е избирателната активност за парламентарните избори, каза пред БНР социологът от "Галъп" Яница Петкова. "В сутрешните часове наблюдавахме малко по-активна избирателна активност отколкото на предишните избори. Към обяд и особено следобед това, което регистрираме, е по-ниска избирателна активност от тази, която имахме..

публикувано на 09.06.24 в 15:44

Спокойно протича вотът в Европа за български парламент и евродепутати

Българите в турската столица Анкара днес гласуват в три избирателни секции. Гласуването в Истанбул протича спокойно. Има възможност за гласуване с машина. Хюлия Алтън, която е представител на организация "Балкански турци" за района на Истанбул и като служител в общината в квартал "Авджълар", помага за организацията на вота, заяви за БНР: "Възрастните..

публикувано на 09.06.24 в 15:39

Без сериозни нарушения на изборите във Враца

Изборният ден в област Враца преминава без драстични нарушения. В една секция е спрян машиният вот, а гласуването продължава на хартия. От Районната избирателна комисия във Враца са отхвърлили като неоснователна една жалба. Секционните комисии са инструктирани според указанията на ЦИК в случай на сгрешени разписки от машините да продължат..

публикувано на 09.06.24 в 15:12

Задържаха 29-годишен свищовлия, обрал тото пункт с пистолет играчка

Полицията в Свищов задържа 29-годишен местен жител за грабеж в тото пункт в крайдунавския град. Мъж е потърсил съдействие в полицията в Свищов, съобщавайки за откраднати пари от тото пункт в деня за размисъл. Изяснено е, че мъж с маска на лицето и слънчеви очила е влязъл в пункта на тотализатора, насочил е към служителката пистолет-играчка и,..

публикувано на 09.06.24 в 15:05

Бургас: Препълнени плажове, 8% избирателна активност

Изборният ден в Бургаска област започна с технически проблеми в малък брой секции. Причината - като на повечето места в страната, са машини, които отпечатват само една разписка, а хората са гласували за двата вида избори. По указания на Централната избирателна комисия там, където машината не е разпечатала разписка, се гласува с бюлетина. 2 жалби..

публикувано на 09.06.24 в 15:04
Атанас Радев

Атанас Радев: Отговорността за управлението не е само на политическите партии

Отговорността за управлението не е само на политическите партии. Това заяви пред БНР политологът Атанас Радев. Той даде обяснение за ниската избирателна активност , която беше и очаквана. "Напълно нормално е предвид времето, което има днес. Галъп: Избирателната активност към 13 часа е около 16% Галъп: 10% избирателна активност..

публикувано на 09.06.24 в 15:00