Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Може ли да има проблеми с въвеждането на екостикери за колите

Снимка: Ани Петрова

От 12 юли колите ще имат екостикер, който ще указва на градските власти къде може да се движи автомобилът при определени от тях зони с ниски емисии на газовете. Това може и да е проблем, посочват специалисти. Но със сигурност е поредната стъпка към по-чистия въздух в големите градове.

Обособяването на „зони с ниски емисии“ е  практика в Лондон от 2003-та година. Има ги в Германия, Нидерландия, Франция, Унгария, Италия. Най-пресният пример е от Румъния. От януари 2020-та в Букурещ има забрани за влизане на коли с Евро 1 и Евро 2 преди 1999 г. Притежателите на коли с Евро 3 плащат различно. Ако живеят в столицата – 30 лева месечно. Ако искат да влязат – към 800 годишна винетка. Въпреки замърсяването през зимата, властите в София се въздържаха да спират автомобилите. Защото през зимата я нямаше законовата база. Но нови разпоредби вече разрешават на общините да поставят ограничения за движението.

Екостикeрите пък са част от системата. Пред какво ще е изправена Столичната община (а и всяка една друга в България) става ясно от думите на Гуидо Ланзани от Милано. Той е началник отдел „Качество на въздуха“ в Регионалната агенция за опазване на околната среда в Ломбардия. На форум за чистия въздух той разказа наскоро за част от мерките, предприети за редуцирането на замърсяването от коли.

„Определили сме една малка зона в Милано, в която за да влезете, трябва да платите. Стимулираме използването на велосипеди и електромобили, обществен транспорт“.

Най-интересна е определената от властите „зона за ниски емисии“, която обхваща над три и половина милиона души в Милано и крайградските райони. Където през работните дни, в работно време е забранено да влизат, излизат или да се движат най-замърсяващите автомобили и камиони.

„Точно тези автомобили могат да участват в една програма, която е за наблюдение на замърсяването. Това е проект в региона на Ломбардия, който дава възможност на най-цапащите превозни средства да кандидатстват за изключение от забраната. Те могат да се движат един километър извън границите на забранената зона. За да няма злоупотреби, има нещо като черна кутия, която показва какво докъде могат да се движат автомобилите. А движението се следи със сателит. Разбира се, освен това трябва да платите и 5 евро, за да може да влезете в центъра на града. Ако имате дизелов автомобил, който е по-нисък от стандарта ЕВРО 4, не може да влезете в центъра на града. Резултатите показаха, че трафикът е намален с 30 процента.

Успяхме да постигнем значително намаляване на вредните емисии в тази зона. Освен това се опитахме да направим още нещо. По време на еднократни мерки, по време на епизоди със силно замърсяване, можем са спираме трафика. Извлякохме поуки“.

Гуидо Ланзани от отдела за „Качество на въздуха“ в „Ломбардия“ казва, че мерките в Милано са съчетани с информиране на хората за нуждата им. А лична проверка в сайта на общината на Милано показа, че мерките са доста подробно разписани на няколко езика.

Дори и преди официалният старт в България системата ще се натъкне на някои особености. Засега в София обявяват само намерение да въвеждат зони. А информацията в специализирания сайт „Urban достъп в Европа“ (https://bg.urbanaccessregulations.eu) отразява, но доста постно, само съществуващите изисквания. Влизащата в сила мярка за екостикери е за цялата страна. Знаем къде ще си поставим стикера с чип -в средата на предното стъкло зад огледалото.

"Българският екостикер е различен от еконормата, записана в документите на автомобила и може да създаде дори съдебни казуси", каза пред БНР Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики. 

„Може да има разминаване между категорията,  дадена от производителя, а друг да даде друга – това ще е предпоставка за съдебни дела. Надявам се това да не обезмисли системата, дано да няма и корупционен модел тук", посочи още Русинова.

По думите й законодателните мерки и новите изисквания се провеждат при липса на политики за стимулиране на подмяна на автопарка. И затова дори поставянето на екостикери на колите ще бъде разглеждано не като полезна мярка, а като поредното ограничение.

Още по темата в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Манастирите на България от IV век до днес

Нови манастири се строят от църквата, но винаги има някой инициатор, който става ктитор , той дава средства. Това каза пред БНР Христо Шанов, автор на книги за манастирите на България, работил 45 години като експерт в Националния институт за паметниците на културата.  "Книгите ми "Манастирите на България", които са три тома, обхващат периода от..

публикувано на 03.05.24 в 18:33
Мерим Тенев

Мерим Тенев: Това, което съм правил в професионалния си живот, ми дава невероятно спокойствие

" Това, което съм правил в професионалния си живот, ми дава невероятно спокойствие и мога да спя спокойно , защото никога не съм се продал, никога не съм правил услуги, не съм заблуждавал с информациите, които съм предавал. Проблем е отношението на другите към професията ни, защото много хора се постараха тя да бъде подценявана и да девалвира"...

публикувано на 03.05.24 в 15:44

Празникът Вход Господен в Йерусалим поставя началото на Страстната седмица

Честит празник Вход Господен в Йерусалим, популярен като Цветница или Връбница! Наричаме го така, защото Господ Иисус Христос влязъл за последен път в Йерусалим, но бил посрещнат триумфално, като цар. Хората Го приветствали с палмови клони, постилали палмови клони и дрехите си по пътя пред Него.: „ А повечето от народа постилаше дрехите си по..

публикувано на 28.04.24 в 22:00

Една от най-атрактивните и търсени специалности на Русенския университет е "Кинезитерапия"

В началото на новата кандидатстудентска кампания студентите и преподавателите от факултет "Обществено здраве" на Русенския университет показаха пред обществеността и бъдещите си колеги предимствата на кинезитерапията. Една от най-атрактивните и търсени специалности на Русенския университет е "Кинезитерапия". Специалистите, които завършват, имат..

публикувано на 28.04.24 в 08:02

Генералният директор на БНР Милен Митев получи отличие от медийната компания "К и П Адвъртайзинг"

Генералният директор на БНР Милен Митев получи награда от медийната компания "К и П Адвъртайзинг", която представи списанието "София и Софийска област - бизнес, култура, туризъм". "Нашата медия издава две списания - "Дестинация България" и "София и Софийска област - бизнес, култура, туризъм". В първото издание се стараем в туризма да покажем всичко..

публикувано на 28.04.24 в 06:54

"Културни войни" с Владислав Апостолов: Как районен кмет опита да заглуши Орбан и Фараж в Брюксел

Удивителен сюжет за политически племена, културни пропасти и несвобода на словото се разгърна в Брюксел преди броени дни. Бях там, когато разбрах, че районен кмет с името Емир Кир е изпратил полиция, за да спре против всякакви правила и закони една напълно легитимна и доста престижна годишна конференция на национални консерватори, включваща..

публикувано на 27.04.24 в 13:55

Грузия между ЕС и Русия. На дневен ред е закон за чуждестранното влияние

Близо четири пети от грузинците се стремят към евроинтеграция на страната им. Управлява ги обаче партия, която уж следва тази воля на народа, но с действията си, и то последователни, тласка Грузия към Русия. Партията "Грузинска мечта" прокара миналата седмица на първо четене в парламента закон, задължаващ всички организации, повече от 20 процента..

публикувано на 27.04.24 в 11:48