Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Премиера на “Орфей и Евридика“ в Телавивската опера

| обновено на 25.04.24 в 16:47
Израелската опера в Тел Авив
Снимка: Росица Кавалджиева

Традиция е преди всяко представление на Телавивската опера да има образователна лекция за създателите и изпълнителите на дадена опера, за ролята й в развитието на музикалното изкуство. Изнасят я критици, диригенти, режисьори, но преди премиерата на "Орфей и Евридика" на Глук лекторът беше тенор от хора. На незапознатите с тази певческа формация може да се стори твърде дръзко, но не и на постоянната оперна публика. Хор “Малка Соломон“ под палката на маестро Итай Беркович е равноправен участник във всички спектакли, а отделно има и самостоятелен репертоар. Много от съвременните израелски композитори държат точно той да представи техните творби на световната им премиера. Критиците го наричат “хор от качествени солисти“. Да се постъпи в него е по-сложно, отколкото да се спечели място за солист в някои от оперните театри по света. Хорът е гастролирал зад граница дори повече от самата Израелска опера. Няма филхармония или известен оркестър в Израел, който да не счита за чест да си сътрудничи с него. Любопитно ни беше да чуем как изглежда най-новата постановка на “Орфей и Евридика" през погледа на хористите.

“Големият оперен реформатор Глук в началото на кариерата си преподава на бъдещата кралицата на Франция Мария Антоанета. С името на Глук е свързана реформата на т.нар. “опера серия“ и на френската лирическа трагедия, което го превръща в един от най-големите музикални бунтари на осемнайсети век. Разработва нестандартно най-класическия вариант на легендата за Орфей. Сюжетът е използван успешно от Монтеверди и Хайдн. В какво се състои новаторството на Глук: В този период най-важно е било певците да се изявят посредством самоцелни извивки и орнаментиране на мелодиите, без да се интересуват от сюжета и действието. То е само фон за доста безпредметно и неразбираемо за публиката музициране. При Глук либретистът и композиторът са съдружници в повествованието. Революцията е в три насоки. Първо: даване на хора важната роля на участник и спътник на Орфей във всичките му приключения. Той не е украшение или фон за изява на солистите, а също важен герой в представяната драма. Второ: Глук разделя оркестъра на две, като всяка група свири паралелно и така се създава ехо ефект, използвайки арфа и контрабас. Глук първи приема арфата като пълноправен музикален инструмент в симфоничните и оперни оркестри. Третият прийом е отхвърлянето на тромавостта на операта и прекъсването на ариите с кратки балети – до осем минути. Те не натоварват възприятието. Този прийом се използва от много други композитори в по-късни епохи и стилове. Най-нестандартният прочит е на Офенбах в неговата драмата за Орфей като лабиринт от непрекъснатите караници между отделните персонажи. Най-известният танц от неговия “Орфей в ада“ е кан-кан. Има и цели балети по този мит. Освен със солистите, хорът е в диалог и с оркестъра. Въпреки че триглавото куче Цербер не се показва никъде, оркестърът с по три звука изобразява три последователни лаения на тези глави, а хорът му отговаря с три повишавания на гласа в песен, посветена на Евридика. Революционното отношение на Глук към хора повлиява творчеството на Моцарт и Вебер, но най-вече на Вагнер. След като в "Орфей и Евридика" Глук вгорчава с бунтарството си тогавашните оперни традиции, решава все пак да даде на зрителите за довиждане бонбонче, под формата на хепи енд. Нашият режисьор Йехиезкел Лазаров реши да им го отнеме. Представлението ни повече прилича на лирична трагедия, в която хорът, независимо дали сме на сцената или се чуваме зад кулисите, е един от важните сценични персонажи. Прожектираните кадри от пътуването на младоженците Орфей и Евридика с кабриолет, преминаването на пътя им на черен овен и катастрофата са част от осъвременения сюжет, където кардиограма показва движението на Евридика между двата свята - нашия и отвъдния. На сцената ние - хористите, си партнирахме са американския контратенор Николас Таманя в ролята на Орфей и вече утвърдилото се израелско сопрано Алла Василевицкая в ролята на Евридика“, разказа в лекторията си Гай Кац.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Jeremy? получават две първи награди от класацията БНР Топ 20 - за най-дълго задържала се под №1 песен в чарта и за песен с най-висок резултат от гласовете на слушателите на сайта top20.bnr.bg

Jeremy?, Миро, Б.Т.Р., Любо Киров и HRISI с награди от БНР Топ 20

Jeremy? са носителите на голямата награда на музикалната класация за българска поп и рок музика БНР Топ 20.  Те бяха отличени за "Най-дълго задържала се под №1 песен в класацията" на БНР. Bury me deep in love беше на върха в продължение на девет седмици. Столичният клуб "Строежа" беше домакин на церемонията по връчването на Годишните..

публикувано на 03.05.24 в 21:57
Мартин Пантелеев и Бернд Глемзер по време на репетиция

Софийската филхармония и Мартин Пантелеев възкресяват Владигерова симфония

На Велики четвъртък, 2 май, Софийската филхармония ще посрещне добре познати на състава и публиката музиканти - диригента Мартин Пантелеев и пианиста от Германия Бернд Глемзер, лауреат на клавирните конкурси „Рубинщайн", „Чайковски", „Бузони", ARD и др. Изявата в зала "България" комбинира две творби, които имат различен статус - любимия на мнозина..

публикувано на 02.05.24 в 11:27
Кръстопът – цената на избора

Деян Костов и Милена Ташкова вярват: Пътят към Господ е път към себе си и към другите

Пътят към Господ е път към себе си и към другите. В това са убедени  Деян Костов и Милена Ташкова. Те помогат на желаещите се да го извървят, оповавайки се на вярата и на творчеството. На  14 юни ще открият изложбата "Кръстопът – цената на избора“ в Националната базилика "Светото сърце" в Брюксел, Белгия.  Милена Ташкова и Деян Костов за цената..

публикувано на 01.05.24 в 19:02
Каталин Старейшинска

Каталин Старейшинска: Аз съм Антигона

"Последните години доста бързо преминавам от една роля в друга, това често ме пристеснява ...Справям ли се? Незнам, каза за БНР Каталин Старейшинска . Тя е млада и се е посветила на театъра. Изпълнява ролите си с дълбоко потапяне в образа . Взискателна е и е всеотдайна. Тя е актрисата от Малък градски театър "Зад канала" Каталин..

публикувано на 01.05.24 в 13:01
Бистра Иванова

Бистра Иванова: Расизмът в Европа не може да се толерира

Днес - 30.04, от 18.30 часа в парка пред Народния театър се открива изложбата "Не на расизма в ЕС". Зад нея стои колективът на "Мулти култи", а автор на фотографиите е Красимир Димитров. Бистра Иванова раз каза пред БНР, че идеята за събитието се ражда след извършване на проучване върху връзката между речта на омразата и евроскептицизма.  "То..

публикувано на 30.04.24 в 14:28
Димитър Атанасов, историк

Димитър Атанасов: Историята представлява ресурс, от който изграждаме настоящето си

Историята представлява ресурс, от който изграждаме настоящето си. Това обясни пред БНР  Димитър Атанасов историк от Института по етнология и фолкористика с Етнографски музей към БАН.  Той е и куратор на мултимедийната изложба "Да преживеем миналото – историческите възстановки като феномен на културата" която може да бъде видяна до 13 май в..

публикувано на 30.04.24 в 14:20
Анриета Жекова с първото издание (от 1933)
Гергана Димитрова - новото, с хелиогравюрите на Салвадор Дали

В чудния свят на безбрежност и мечти на "Алиса в Страната на чудесата"

На книжния пазар у нас излезе  "Алиса в Страната на чудесата"  в превод на  Лазар Голдман  и за пръв път у нас с илюстрации на  Салвадор Дали .  Художественото оформление на българското издание е дело на Милена Вълнарова. " Три години уговаряхме, за да ни дадат правата за илюстрации на Салвадор Дали , разказа в "Нощен Хоризонт"  Гергана Димитрова..

публикувано на 30.04.24 в 11:12