"Има една доста голяма несигурност, тя се забелязва и в другите региони, но в Пловдив е доста по-голяма. Предполагам, че това се дължи на факта, че ние хронично имаме една несигурност и от политическа гледна точка. Предстоят избори и това говори, че работодателите все още не са наясно накъде ще тръгнат нещата, за да могат да построят своите стратегии и планове за развитие си. От друга страна те са изключително притеснени, че не могат да намерят хора, а вносът на работници отвън е много тежка процедура все още и това обърква техните планове за растеж. Ако те няма откъде да намерят хора, няма как да планират ръст за тяхното бизнесразвитие", подчерта Василева.
Според нея най-много служители в Пловдив се търсят традиционно в сектора на информационните технологии, търговията на едро и дребно и аутсорсинг сектора, та дори производството.
"Този път производството много ме изненада, защото там получихме много нисък резултат, а до момента не беше така. А в Пловдив и региона има стабилно развито производство. Въпреки че и при информационните технологии имаше много голям срив, все още продължават макар и с по-ниски темпове да търсят служители, а в секторът за търговия на дребно и едро е нормално да се търсят работници, за да може да върви икономиката трябва да има продажби. Затова много от компаниите търсят хора в продажбите, за да може да материализират своята продукция", посочи Надя Василева.
Тя допълни, че аутсорсинг секторът се базира на външни работодатели и заради това не може да се правят точни прогнози, тъй като всичко зависи от икономиките на държавите, които са изнесли своите структури в България.
"Но производството е това, което много ме притесни. И се надявам, че в следващото ни проучване резултатите да са по-оптимистични, за съжаление това не се видя в това проучване", каза още Надя Василева.
От проучването на пазара на труда на Българската конфедерация позаетостта става ясно, че работодателите като цяло споделят умерени планове за наемане на нови служители за периода април 2024 г. – септември 2024 г. 31% от общо 1 189 анкетирани компании прогнозират увеличение на работната сила, 36% очакват да запазят числеността на служителите си, 15% планират да намалят персонала, а 18% не са сигурни дали ще задържат или освободят кадри. Така нетният коефициент на заетостта — разликата между работодателите, които планират да намалят работната сила, и тези, които прогнозират да я увеличат, е +16%, или увеличение от 6 процентни пункта спрямо предишното шестмесечие и с 24 процентни пункта по-малко в сравнение със същия период на 2022 г.
"Това е тенденция, която забелязваме от дълго време и демографската структура на България е сред основните виновници за това, което се случва, тъй като в страната има отрицателен прираст и хората, които излизат от пазара на труда, много трудно могат да бъдат заместени, а по-малко хора влизат в този пазар. Това е тенденция, която няма как да бъде обърната нито в близко, нито в по-далечно бъдеще. Това, което можем да направим, е да обмислим с какви мерки да привлечем хората и да се занимаем с внос на работници от трети страни", коментира още председателят на БКЗ.
Чуйте още в звуковия файл.
В рубриката „Добро утро, ден!“ тази седмица ни гостува Д-р Ваня Танчева- Манчева. Жена с размах, с чувство за хумор и дар слово, чийто професионален път от цели 42 години е свързан с контрола на здравната система в Пловдив и областта. Минава през всички нива на ХЕИ и РЗИ, като последните 11 години, до 2021 година, е директор на инспекцията. Казва,..
Трудности бяха предварително предречени за значителна част от медиите, които разчитат на приходи от рекламите на хазарт. С изключително бързо проведена процедура парламентът въведе забрана за такива реклами, въпреки че очакванията бяха крайното решение да се вземе след изборите. Сега се случва се сякаш другата крайност – всяка..
Първоначалното правителствено разрешение частен инвеститор да построи детска болница бе спряно след негативната реакция на почти всички основни политически играчи. Най-активно се противопоставиха от Обществения съвет за създаване на национална детска болница. За трудното намиране на баланс между обществен и бизнес интерес в здравеопазването е..
" Стратегически аспекти на маркетинга " е новата книга на пловдивския преподавател по пиар, маркетинг и комуникационна политика д-р Любомир Стойчев . Монографията е вече рецензирана и издадена. Фокусът в нея е върху условията, при които действително стратегическият маркетинг съществува в България, като са изследвани големите предприятия от..
В програма "Точно днес" разговаряме с политолога и експерт по изборни системи Даниел Стефанов , който прогнозира кампанията, която се открива от 9 май за изборите 2 в 1, говорим още за надпреварата на партиите и за технологията на този вот, където бюлетините пак ще са опция за гласуване, наред с машините. Даниел Стефанов каза по повод, че..