Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

България в Шенген по въздух и вода- как това ще се отрази на бизнеса и икономиката?

Снимка: Ани Петрова

Приемането на България в Шенген по въздух и вода по никакъв начин не помага на бизнеса, икономиката и в частност на транспортния сектор, заявиха от Съюза на международните превозвачи. От транспортния бранш очакват през тази година да се направят всички необходими стъпки България да договори влизането в Шенген и по сухопътните ни граници. 

"За огромно наше съжаление не успя да се постигне основната цел по отношение приемане на страната ни в Шенген, а именно отварянето на сухопътните граници. Ние сме наясно, че това е най-сериозният проблем, който стои пред българския транспортен бранш, а също така и пред българската икономика, мога да кажа, защото около 8% от българския износ за страни от Европейския съюз е по море, река и по въздух, а останалите 92% и отгоре са по суша. Най- вече с автомобилен транспорт и малко по- малко с железопътен транспорт. Т.е., това по никакъв начин не помага на бизнеса, на икономиката и в частност на транспортния сектор. Ние години наред алармираме, че всяка година българските превозвачи губят между 100 и 150 милиона само от изчакване на границата ни с Румъния", заяви Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Проверките на тежкотоварните камиони ще продължат до сухопътното присъединяване на България към Шенген. С часове чакат на граничния пункт с Румъния Дунав мост 2 шофьори на тирове:

"Чакаме, аз съм с патешки дробчета. Как да мина? Няма опашка тогава, когато няма турци. Този Шенген на кого ще помогне корабно, водно и по летищата... За този Шенген какво да кажа? Дори и в Шенген да влезем, ще е същата работа, докато не се махнат тези румънски кантари, служби АНАФ и т.н... Ако влезем в Шенген ще стане точно като между Франция и Германия, не знаеш къде се намираш. Ние трябва да висим тук и стоката да стои в автомобилите по една седмица, по десет дни, това са милиони... Изобщо никаква файда няма, че го направиха за въздушен транспорт. Чакаме тука и така..."

Членството на България в Шенген, Еврозоната и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСВ/ са приоритети за работодателите и организациите на бизнеса. Имаше сериозни очаквания и надежди, че през 2013 година ще се осъществи едното членство, другото от 2025 и присъединяване към ОИСВ 2026 година, заяви Васил Велев- председател на Асоциация на индустриалния капитал в България. 


"Това, което до момента се случи, е голямо разочарование и веднага казвам защо. Всъщност данните, числата, ако ги погледнем, от националната статистика взети, за миналата година извършената работа като транспорт, като превоз, в тон километри по въздух и вода е едва 1,8 процента от всички превози от извършената работа, мерена пак повтарям, в милиони тон километри. Ако вземем информация пък от спедиторите, Националния съюз на българските спедитори, наш колективен член, те мерят в пратки колегите. Всъщност 3% от пратките са по въздух и вода, 97 са сухопътни. Т.е. като товарен транспорт, като свободно движение на товари, ползата клони към нула. Остава и пропуснатата полза от заобикалянето на страната, от нейното географско положение", каза Васил Велев.

Има известна полза за туризма и въздушния пътнически транспорт, отчитат от АИКБ. 

"Толкова ли няма въпрос, по който България може да наложи вето в Европейския съюз? Вето, от което да заболи Австрия и да спре с тази дискриминация? Станалото не е никаква победа за нас и е едно голямо разочарование", каза още Васил Велев.

Приемането ни в Шенген по въздух и вода е крачка напред за туристическия бранш. Това е позицията на "Обединение Бъдеще за туризма". 

"Паспортната проверка отнемаше голяма част от времето, сега вече няма да я има и ще бъде доста по-спокойно. Да не говорим, че имаше и голяма от клиентите, които изтърваха полети помежду си, заради тази проверка", заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". 

От организацията очакват преди летния сезон да се направят коридори по границите специално за автобусите с европейски граждани.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Хората в Смоляновци: Най -хубавото село, живее се прекрасно

Село Смоляновци е едно от големите села в община Монтана. Намира се в планина Стовци, простира се покрай двата бряга на река Цибрица, над която има няколко моста. Пътната мрежа в селото е 35 км и се нуждае от сериозна  поддръжка.  В миналото селището е достигало до 1200 жители, защото тук се е развивала миньорска дейност, добивали са се..

публикувано на 26.04.24 в 12:45
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Политическите кризи оставят усещането, че Преходът продължава

В навечерието сме на официалния старт на предизборната кампания, с която ще започне и обратното броене към 9 юни, когато ще гласуваме на националните и европейските избори.  Как ще се отрази натрупаното недоверие в изборния процес, засилило се от честите избори, от още по-честите промени в Изборния кодекс и информационната война по машинно-хартиенния..

публикувано на 25.04.24 в 10:00

На какво се дължи бърнаутът сред българските учители?

За никого не е тайна, че учителската професия има висока обществена стойност. Работещите в сферата прекарват много часове в преподаване, носят отговорност за ученици и често са натоварени с административна дейност. Бързата промяна в начина на работа заради пандемията допълнително доведе до натоварване при тях. Ако учителите не получават подходяща..

публикувано на 24.04.24 в 13:45

С какви послания и амбиции тръгват към предизборната кампания политическите сили?

На 9 юни ще отидем до урните за поредните предсрочни парламентарни избори и за народни представители в Европейския парламент. Официално предизборната кампания ще започне на 10 юни, но неформално тя стартира веднага след като падна кабинетът Денков. В последните дни сблъсъците между основните парламентарни сили са фокусирани върху служебния кабинет на..

публикувано на 23.04.24 в 12:08

Енергиен преход към чиста енергия при конкурентни цени

Сигурността и достъпността на енергията са важна предпоставка, за да имаме конкурентна европейска индустрия. Това заяви председателят на УС на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев на конференция на тема "Устойчива и ефективна енергийна система за стабилна и сигурна икономика", която се проведе в София. Проявата беше..

публикувано на 22.04.24 в 16:05

Информационен портал подкрепя развитието на енергийните общности

Българските граждани вече могат да използват информационната платформа "Енергия за гражданите в България" , насочена към подпомагане на развитието на енергийните общности . Платформата е резултат от близо 3-годишна работа на европейския проект SHAREs. За България тя се изпълнява от Черноморския енергиен изследователски център, а координатор е..

публикувано на 22.04.24 в 16:03

Жителите на село Вещица искат параклис

Село Вещица ни посреща със свежест, чистота, зеленина и песен на пойни птички .  Това е населено място, което не може да бъде забравено. Първо поради името си, което е наистина необичайно и второ, когато дойдеш в него, оставаш завинаги запленен от прекрасната природа. Чистота, спретнатост, свежест струи от накацалите къщички. Макар и семпли, те..

публикувано на 19.04.24 в 12:00